Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Ministr Ambrozek povolil plavební stupeň v Přelouči
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Dopravní noviny | čtk | 11. 12. 2003] [tisk]
Ministr životního prostředí Libor Ambrozek povolil Ředitelství vodních cest vybudovat plavební stupeň na Labi v Přelouči na Pardubicku. Investor se však zavázal dodržet podmínky určené ministerstvem, tedy vybudovat náhradní stanoviště pro ohrožené druhy a chráněné živočichy a rostliny přestěhovat. Na dodržení podmínek bude dohlížet Agentura ochrany přírody a krajiny. Na počátku prosince o tom informovala mluvčí ministerstva Karolína Šůlová.
Na konci listopadu ministerstvo zamítlo další plány na splavnění Labe - plán prohloubení dna řeky pro lodě s ponorem 140 centimetrů a plán vybudovat dva jezy na dolním Labi. Investor se však ještě může odvolat. I v případě Přelouče Libor Ambrozek vyhověl žádosti až v poslední možné instanci. Součástí stavby má být totiž kanál, jehož vybudování ministerstvo životního prostředí nejprve dvakrát odmítlo. Důvodem byla obava, že stavba zasáhne unikátní přírodní biotop Slavíkových ostrovů, na nichž je stanoviště 27 kriticky a silně ohrožených druhů rostlin a živočichů. "Ministerstvo považuje vodní dopravu za ekologickou a potřebnou - ovšem jen tehdy, pokud nevede k nevratné devastaci cenných ekosystémů. K té v tomto případě za dodržení přísných podmínek nedojde," komentoval rozhodnutí ministra jeho náměstek Ladislav Miko.
Kvůli sporům o splavnění Labe, kterého se dožadují lodní dopravci, budou v nejbližší době poslanci rozhodovat, zda vodní cesty nevyjmou z působnosti zákona o přírodě a krajině. Navrhl to exministr dopravy a současný poslanec Jaromír Schling. V případě, že zákonodárci na návrh přistoupí, nebude už moci ministerstvo životního prostředí záměry posuzovat. Úřad nyní rozhoduje, zda při stavbě převáží jiný veřejný zájem nad zájmem chránit unikátní přírodní jevy. Vzhledem k tomu, že budování vodních cest v některých případech znamená nevratný zásah do jedinečných biotopů evropského významu, dohodl se Ambrozkův úřad s ministerstvem dopravy na tom, že vládě předloží společný materiál k rozhodnutí o dalším postupu v případech, kdy se stanoviska obou resortů nepodaří sjednotit. Ministerstvo dopravy však podle Karolíny Šůlové samostatně předložilo do připomínkového řízení koncepci zlepšení splavnosti dolního Labe. Obsahuje návrh na novelu zákona o ochraně přírody, který by stavbu vodních děl umožnil bez ohledu na jejich dopad na přírodu. Návrh podobný tomu, který předložil Jaromír Schling, je nyní v připomínkovém řízení a poputuje na jednání vlády. "Rozhodně s ním nesouhlasíme, vedle toho, že dohoda byla jiná, je návrh v rozporu s mezinárodními závazky České republiky a směrnicemi EU," řekla Karolína Šůlová.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu