Tramvaje dostávají přednost [plný text článku | kategorie: Veřejná městská doprava – ČR | Večerník Praha | Jan Puci | 11. 12. 2003] [tisk] Přibývá křižovatek, kde signalizace pouští jako první vozy hromadné dopravy. Zvýšit bezpečnost provozu, a také urychlit cestování veřejnou dopravou má rozběhnutý projekt preferencí tramvají a autobusů před automobily na pražských křižovatkách. Nejlépe je na tom zatím tramvajová linka 3, na její trase přibudou letos další čtyři křižovatky, kde budou mít soupravy přednost. Ne všude je však možné MHD preferovat, lepší situace je v okrajových částech města. Tramvaj či autobus se blíží ke křižovatce a světelná signalizace ihned dává pokyn k jízdě. Není to náhoda, ale nastavení v rámci projektu preferencí tramvají a autobusů před automobilovou dopravou.
U tramvají se tento model zatím nejvíce aplikuje na lince 3. Ta má na trase 29 křižovatek a na devatenácti z nich mají tramvaje díky nastavení signalizace vždy volný průjezd bez čekání. Ještě do konce letošního roku budou na trase této linky upraveny stejným způsobem další čtyři křižovatky. Preference pomáhá ke zrychlení cestování MHD. Na celé trase se dá ušetřit několik minut. "A také se díky tomu zvyšuje bezpečnost provozu na křižovatkách. Je totiž mnohem menší riziko kolize tramvaje s automobily," podotkl radní pro dopravu Radovan Šteiner. K úpravám signalizací však nedochází jen na trase linky 3, ale i na rekonstruovaných tratích po celé Praze. K preferenci také přispívá instalace podélných prahů, které automobilům znemožňují vjezd na koleje. Jen letos se v metropoli instaloval víc než kilometr těchto prahů.
Ne všude je však možné MHD preferovat. "Hlavně v centru jsou místa, kde to nepůjde, protože tam jsou horší šířkové poměry. Lepší situace je v okrajových částech města, kde jsou širší komunikace a i při fyzickém oddělení tramvajové trati nejsou auta omezena ve svých jízdních pruzích," vysvětlil radní. Do projektu preference jsou zahrnuty také autobusy. Již nyní jim jdou semafory "na ruku" na dvou křižovatkách - u nájezdu z Braníku na Barrandovský most a na Smíchově na křižovatce ulic Holečkova a Zapova. "Autobusy díky tomu ušetří až desítky sekund," dodal Šteiner. S podobnými úpravami se počítá i na dalších křižovatkách.