Vrcholí boj o rychlostní trasu R 35 [plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R35 | Právo | Zdeněk Seiner | 11. 12. 2003] [tisk] Krajské zastupitelstvo může 18. prosince rozhodnout o definitivní trase rychlostní komunikace R 35. Nebude to mít lehké, protože jsou tři varianty, severní, jižní a kompromisní. Ta třetí prakticky nikoho nezajímá, protože má nevýhody obou a výhody ani jižní ani severní nemá. Severní se nelíbí městům a obcím ze Svitavska, nelíbí se ani ekologům, protože prochází několika chráněnými územími. Jižní je napadána především městy a obcemi z Orlickoústecka. Za ideální ji nepovažuje ani investor Ředitelství silnic a dálnic. "Můj hlas asi nebude rozhodující, stejně jako investor se ale přikláním spíš k severní variantě," připustil více než týden před projednáváním hejtman Pardubického kraje Roman Línek (KDU-ČSL). Zastupitelstva dotčených měst a obcí v blízkosti možných tras R35 vydávají v těchto dnech spěšná prohlášení a nepřímo zavazují zastupitele z regionu, aby hlasovali jako lokálpatrioti bez ohledu na případný diktát zastupitelských klubů.
Své stanovisko například vydalo i zastupitelstvo města Litomyšle. "Varianta jižní nejlépe odpovídá významu rychlostních silnic, kterým je rychlé převedení dopravy přes předmětné území. Je vedena v tradičním urbanistickém koridoru v relativně přímém směru a v nepříliš členitém terénu. S ohledem na nižší počet technických staveb a její menší délku bude realizace jižní varianty podstatně levnější (podle dostupných podkladů 16 miliard, proti 22 miliardám. severní varianty). Nižší náklady lze očekávat i na její údržbu, zejména v zimních měsících. Další výhodou jižní varianty je možnost její realizace v etapách a celkově kratší doba výstavby," uvádí schválené stanovisko litomyšlského zastupitelstva. S podobnými argumenty schválili své stanovisko zastupitelé Svitav a několika dalších obcí z jihovýchodního cípu Pardubického kraje. Rozpor je i mezi ekology. Přestože organizace ochránců přírody byly jako první, které napadly jižní variantu a přispěly svým tlakem a výhrůžkami vypracování studie trasy severní, ministerstvo životního prostředí se kloní k variantě jižní. Podle zprostředkovaných informací Práva posudky ministerstva upozorňují například na to, že by v jižní variantě byly vykáceny nesrovnatelně menší lesní plochy. "Nejde jen o trasu, ale i o to, aby se vyřešilo napojení jednotlivých center a sídel na tuto komunikaci. Pro kraj by jen tranzitní komunikace neměla smysl," upozornil na rozvětvenost problémů hejtman Línek.