Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Výjimka je podložená, říká ministr
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe, Děti Země | Pardubické noviny | Petr Doubrava | 11. 12. 2003] [tisk]
Ministr životního prostředí před dvěma týdny rozhodl, že vybudování plavebního stupně na Labi v Přelouči je možné, ale za dodržení přísných a závazných podmínek, které zajistí ochranu ohrožených živočichů a rostlin. Jde o rozhodnutí odborné, nikoli politické, brání se kritice ekologických aktivistů, která na sebe nedala dlouho čekat. Tříkilometrový kanál, který u Přelouče umožní překonat nesplavný úsek Labe, dostal výjimku od ministra životního prostředí. Tento krok však kritizují ekologičtí aktivisté z hnutí Děti Země i Svobody zvířat z Hradce Králové, kteří se obávají zániku či vážného ohrožení populace 26 kriticky a silně ohrožených druhů živočichů a rostlin. Rozhodnutí ministra dokonce označují jako podlehnutí politickému tlaku. Libor Ambrozek se ale obvinění brání a argumentuje, že výjimka je odborně podložená. "Ministerstvo stanovilo přísné podmínky, které musí investor dodržet," říká tisková mluvčí jeho ministerstva Karolína Šůlová.
"Především musí ještě před vlastní stavbou vybudovat náhradní stanoviště pro ohrožené druhy a má o tyto lokality zabezpečit i potřebnou péči." Před stavbou transfery Povinností investora je zabezpečit i záchranné transfery chráněných druhů, a to pod odborným dohledem Agentury ochrany přírody a krajiny. "Stavba kanálu představuje riziko především pro stanovištní druhy hmyzu páchníka a modráska. Náhradní lokality, které investor musí v předstihu vybudovat, ale umožní, aby se tyto druhy přesunuly na nová stanoviště. Protože na lokalitě nesmí dojít ke změně vodního režimu, nejsou ohroženy ani druhy, které by mohly být takovou změnou ovlivněny, například žáby, žábronožka či škeble. Protože zůstane zachováno slepé rameno Labe, nebudou ovlivněny ani ty druhy ptáků, které jsou vázány na volnou hladinu, například hohol. Ptáci, vázaní na jiný typ stanoviště, jako křepelka či krutihlav, mají v bezprostředním okolí k dispozici dostatek vhodných lokalit," upřesnila mluvčí.
Jedna plavební komora
Kritikům se nezdály ani parametry navrhované vodní stavby. Podle mluvčí ale projekt splavnění Labe u Přelouče, který posuzovalo MŽP, obsahuje jedinou plavební komoru, a ne dvě. "Její parametry jsou takové, aby odpovídaly zákonu o vnitrozemské plavbě pro tento typ vodní cesty. Jiné rozměry proto ani investor volit nemohl, stavba by pak byla v rozporu se zákonem," uvedla Karolína Šulcová. Průplav je nesmyslný Mluvčí ministerstva se snaží rozptýlit i obavy, že by splavnění Labe až do Pardubic byl krok k výstavbě průplavu Dunaj Odra Labe. "Tuto stavbu, která by přišla řádově na stovky miliard korun, ministerstvo pokládá za ekologicky i ekonomicky nesmyslnou a v rozporu s řadou mezinárodních úmluv, jimiž je Česká republika vázána. Proto není možné ani výhledově uvažovat o její realizaci," dodala mluvčí.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu