Cestování mezi Prahou a Hradcem Králové se zrychlí [plný text článku | kategorie: Dálnice – D11 | Profit | Jaroslav Fišer | 2. 2. 2004] [tisk] Dostavba dálnice přijde na více než 11 miliard korun. KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ SE SNAD KONEČNĚ DOČKÁ DÁLNICE. KONCEM LEDNA SE NEDALEKO PODĚBRAD USKUTEČNILO ZA HOJNÉ ÚČASTI POLITICKÝCH ŠPIČEK SLAVNOSTNÍ POKLEPÁNÍ NA ZÁKLADNÍ KÁMEN DOSTAVBY D11 Z PODĚBRAD DO HRADCE KRÁLOVÉ.
Ačkoliv jde o významný milník pro dopravu, a tím i ekonomiku celých východních Čech, je zatím euforie řidičů i podnikatelů předčasná. Stavět se začal jen přibližně kilometrový úsek včetně dvou železničních mostů. Naopak dvacetikilometrová část dálnice z Poděbrad do Chýště ještě čeká ve dvou úsecích na udělení výjimky od ministerstva životního prostředí. Začne se stavět pravděpodobně na jaře letošního roku. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Petra Laušmana celá dostavba v délce téměř 49 kilometrů přijde na více než 11 miliard korun. Prognózy ministerstva dopravy tvrdí, že první auta budou v jednom dálničním pruhu jezdit už koncem příštího roku, celý úsek by měl být otevřen v roce 2006. Dosud se ale nepodařilo vykoupit všechny potřebné pozemky, takže nelze vyloučit další komplikace. "Stačí, když si ekologičtí aktivisté nechají čas od času přepsat pozemky jeden na druhého a dálnice se nedočkáme," říká starosta Chlumce nad Cidlinou Miroslav Uchytil. Podle něj by pomohl jen speciální zákon, který vybrané komunikace prohlásí za veřejně prospěšné a zjednoduší jejich přípravu. Ten zatím v České republice chybí. Ekologové ale argumentují, že trasa dálnice zničí jedinečný lužní les u Libice a zahubí vzácná zvířata i rostliny. DÁLNICE POMŮŽE INVESTORŮM
Cestování mezi Prahou a Hradcem Králové by se podle odhadů mohlo po dostavbě zkrátit o více než 30 minut. Odborníci se shodují, že lepší spojení přinese výraznou vzpruhu ekonomice Královéhradeckého i Pardubického kraje. Silniční doprava do obou východočeských metropolí je totiž značně komplikovaná a nezřídka odrazovala větší investory. "Dobrá infrastruktura vždy pozitivně ovlivňuje mínění investorů a může sem buď další přilákat nebo ty stávající přesvědčit, aby setrvali," tvrdí ředitel Hospodářské komory Královéhradeckého kraje Vladimír Jirka. Dálnice zlepší mimo jiné spojení s průmyslovou zónou u Kolína, kde investují automobilky Toyota a Peugeot. Podle vyjádření ředitele společnosti East Bohemian Airport Jana Andrlíka by se díky dálnici mohl zvýšit význam pardubického letiště, které se stane více atraktivním pro nízkonákladové letecké společnosti i pro nákladní dopravu. Práci na stavbě mohou najít i firmy z regionu, které mohou pracovat jako subdodavatelé. PLÁNY SE ZATÍM NEPLNILY
První návrh na dálnici z Prahy do Hradce Králové a Náchoda zazněl již v roce 1939. V roce 1968 vláda předpokládala, že dálnice by měla být u Hradce v roce 1980. Ve druhé polovině 70. let sice začala stavba prvního úseku Praha – Jirny, ale v roce 1977 se termín dokončení celého úseku do Hradce posunul o deset let - na rok 1990. To se sice dálnici podařilo dokončit, ale pouze do Poděbrad - tedy do poloviny plánované délky. Dlouhých 14 let pak následovaly pouze velké plány, sliby a marné snahy politiků. Obrat nastává až nyní.