Možná dojde i na hladovku [plný text článku | kategorie: Veřejná městská doprava – ČR, Děti Země | Právo | Ivan Blažek | 2. 2. 2004] [tisk] Demonstrace před plzeňskou radnicí, případně výzva k jízdám načerno v městských tramvajích, trolejbusech, autobusech. Anebo dokonce hladovka. To jsou tři metody boje, po kterých zřejmě sáhnou aktivisté z ekologické organizace Děti Země, pokud vedení západočeské metropole shodí ze stolu jejich požadavek na vypsání referenda o cenách jízdného v místní hromadné dopravě. Archy s podpisy více než čtrnácti tisíc Plzeňanů a požadavek na uspořádání referenda předaly Děti Země na magistrátu v pátek 30. ledna. O tom, zda se neobvyklý plebiscit, který začali ekologové prosazovat poté, co radnice loni v říjnu rozhodla o zdražení dopravních tarifů až o padesát procent, opravdu uskuteční, rozhodnou zastupitelé. A to asi už na svém příštím jednání, tedy 4. března. Soudy v záloze
“Pokud našemu požadavku nevyhoví, tak se budeme snažit Plzeňáky vyburcovat k nějaké ze zmíněných forem občanské neposlušnosti,” řekl Právu jeden z organizátorů referenda Jan Rovenský. “Hladovku bychom drželi my, jako navrhovatelé, a doufám, že by se k nám alespoň někteří občané přidali,” vysvětlil aktivista, který věří, že nebude nutné jít ve stopách Marečka, slavného hladovkáře počátku devadesátých let, a držet půst celé týdny. “Na to, aby zastupitelstvo pochopilo, že to s tím návrhem myslíme vážně, snad bude stačit kratší doba,” dodal. Děti Země by se zároveň obrátily na Správní soud. “Nechceme z toho udělat nudnou právnickou tahanici. Na rozdíl od běžných správních žalob má soud v tomto případě jen třicet dní na to, aby rozhodl,” podotkl Rovenský. V případě neúspěchu mají ekologové v záloze ještě Ústavní soud. “Tam se dá délka řízení jen těžko odhadnout, mohlo by jít o měsíce,” připustil Rovenský. Nebezpečné ano i ne
To, že k soudnímu kolotoči a případným akcím občanské neposlušnosti skutečně dojde, je téměř jisté. Radnice totiž disponuje třemi právními posudky, mimo jiné od ministerstva vnitra a Ústavu státu a práva. “A všechny se k možnosti uspořádat referendum o cenách v dopravě staví nevstřícně,” připomněl vedoucí právního odboru plzeňského magistrátu Milan Duda. Děti Země ale operují s jiným právním rozborem, který referendum připouští. Duda však už ujistil zastupitele, že pokud budou o vyhlášení referenda jednat, dostanou jednoznačné právní doporučení: o výši jízdného v referendu hlasovat nelze. “Pokud by ho zastupitelé přesto vyhlásili, může to někdo napadnout u soudu,” upozornil. Zastupitelské ano je však více než nepravděpodobné. Nápad na řešení problematiky jízdného pomocí referenda už totiž ostře odsoudili představitelé radniční vládní koalice (ODS, Pravá volba pro Plzeň, KDUČSL, US-DEU), a negativní právní rozbory pravděpodobně odradí i opozici. “Vyhlášení referenda je věc práva,” podotkl plzeňský primátor Jiří Šneberger (ODS). “Pokud ho však vypíšeme, vznikne velmi riskantní precedens. Jistě se pak najde skupina občanů, kteří řeknou, že chtějí třeba za vodu platit polovinu. Rozjede se něco, co se už nezastaví, a města zkrachují.” Podle ekologů však vznikne jiný nebezpečný precedens, pokud s lidovým hlasováním neuspějí a zamítne ho i soud. “Znamenalo by to, že je ústavní právo občanů na konání referenda poměrně nešťastným způsobem omezeno,” uzavřel Rovenský.