Obnova železnice Slavonice – Fratres začne ještě v letošním roce [plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR | MF Dnes | ČTK | 3. 2. 2004] [tisk] Obnova železnice mezi Kostelcem u Jihlavy, Slavonicemi a rakouskou obcí Fratres začne ještě letos. Projekt zatím narážel na nižší zájem Rakušanů, kteří ponesou přes devadesát procent nákladů na obnovu chybějících kolejí. "Na čtvrtečním jednání se ale Rakušané poprvé k financování závazně přihlásili," řekl náměstek hejtmana kraje Vysočina Petr Pospíchal. Z Jihlavy až do Vídně by tedy lidé mohli cestovat vlakem již v roce 2006. V rakouském Dobersbergu se sešli starostové dotčených obcí, zástupci drah i představitelé spolkové země Dolní Rakousy, Jihočeského kraje a Vysočiny. "Jednání bylo mezníkem, protože jsme se konečně dočkali konkrétního sdělení z rakouské strany, co se týče financí i termínu realizace," uvedl Pospíchal. Podle něj Rakušané přislíbili, že již na jaře budou kácet náletové dřeviny na zrušené trati a začnou chystat projektovou dokumentaci. "Počínaje rokem 2005 má začít skutečná fyzická obnova trati," doplnil. Po dokončení v roce 2006 budou osobní i nákladní vlaky jezdit z Kostelce u Jihlavy až do rakouského města Waidhofen an der Thaya.
Podle Pospíchala zde bude navazovat vlakové spojení do Vídně. "Kraji to přinese odlehčení přeplněných silnic, vedoucích souběžně v severojižním směru a rozvoj cestovního ruchu v příhraniční oblasti," konstatoval. Železnice je mimo provoz od roku 1945, obce z okolí trati usilují o její obnovu přes deset let. Vybudování sedmi kilometrů chybějících kolejí v hraničním úseku mezi jihočeskými Slavonicemi a rakouskou obcí Fraters bude stát zhruba 300 milionů korun. Na české straně bude investorem státní Správa železniční dopravní cesty. Podle Pospíchala je potřebných asi 30 milionů již přislíbeno. V Rakousku se bude kromě vlády na investici podílet také spolková země Dolní Rakousy. Projekt se bude ucházet o finanční podporu z evropských fondů, zřejmě z programu Interreg, který funguje společně pro obě země. Podle Pospíchala realizaci neohrozí ani odlišné právní předpisy pro stavební řízení, kvůli nimž musejí probíhat projekční práce na obou stranách hranice odděleně.