Kanál být nemusí, tvrdí Ambrozek [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | MF Dnes | Petr Milata a Vítězslav Dittrich | 4. 2. 2004] [tisk] Zástupci Pardubického kraje, Přelouče a někteří další politici a funkcionáři už jásají, že Labe bude splavné až do Pardubic. Pro podporu svých tvrzení se nejčastěji ohánějí výjimkou, kterou pro stavbu plavebního kanálu v Přelouči vydalo ministerstvo životního prostředí. “Naše výjimka ještě neznamená, že se toto vodní dílo bude stavět,” tvrdí ovšem šéf ministerstva Libor Ambrozek. Proč jste udělil výjimku pro výstavbu Plavebního stupně Přelouč?
Ministerstvo a jeho odbor pro ochranu přírody tuto žádost samozřejmě posuzovaly a rozhodly se stavbu za určitých podmínek povolit. Stanovili jsme pro investora kompenzační opatření. Část lokality, ve které se vyskytují vzácné druhy bude uchráněna a pro další ohrožené živočichy, jako jsou motýli modrásci, bude vytvořeno náhradní stanoviště. Pokud budou naše podmínky dodrženy, můžeme stavbu plavebního stupně povolit. Mnoho odborných posudků však prý bylo proti.
To je složitější. Vlastně už začátkem devadesátých let, kdy se rozhodovalo mezi variantami, se na doporučení mého předchůdce začala připravovat trasa kanálu po této straně řeky, protože to doporučili někteří odborníci. Teprve po té, co byla tato varianta připravena, dodatečný výzkum zjistil, že i na této straně řeky se vyskytují některé významné druhy. Nakonec jsme se rozhodli stavbě nebránit, protože jsme přesvědčeni, že stanovená kompenzační opatření mohou ochranu toho nejcennějšího zajistit. Stavba kanálu přijde zhruba na tři miliardy korun a po jeho dokončení bude Labe splavné z Hamburku až do Pardubic. Myslíte, že se tato vodní cesta bude využívat natolik, aby se zaplatila?
To je otázka pro ty, kteří po ní chtějí vozit. Kompetencí mého ministerstva je posoudit, jaký vliv ta stavba bude mít na životní prostředí a povolit jí v případě, že je možné minimalizovat jeho negativní dopady. Ekonomická návratnost této stavby je otázkou pro investora a pro Pardubický kraj. Naše výjimka ještě neznamená, že se toto vodní dílo bude stavět. Doložit posudky ekonomickou opodstatněnost je úkol ministerstva dopravy. Naše vyjádření je jeden z dílčích dokumentů a nemůže posuzovat celkovou návratnost projektu. Může lodní doprava konkurovat kamionové?
V některých oblastech ano, zvlášť při přepravě velkých a pevných nákladů. Směrnice Evropské unie předpokládají zpřísnění podmínek pro silniční dopravu. Vyšší zdanění pak může zvýhodnit lodní dopravu, kterou považuji za více ekologickou než silniční. Byl vyvíjen nějaký politický tlak na povolení výjimky?
Za mé éry rozhodně ne, ale o splavnění Labe se jedná už několik let. Je pravda, že se ve věci angažovalo město Přelouč, na jehož území bude plavební kanál ležet, a že se o to zajímal Pardubický kraj, ale rozhodnutí bylo v rukou odboru, nikoli ministra. Zahájení stavebních prací má předcházet přesun chráněných živočichů. Jak proběhne a kolik asi bude stát? Nedojde k jejich úhynu?
Přesun proběhne na náklady investora. Bude postupovat podle posudku vypracovaného Agenturou ochrany přírody a krajiny. Pokud vím, je už v předstihu připravovaná vhodná zatravněná lokalita, kam byly vysázeny druhy rostlin, na které se chránění motýli váží. Jsme přesvědčeni, že přesun proběhne bez problémů. Sdružení Svoboda zvířat se v současnosti opět odvolává proti rozhodnutí přeloučské radnice, a to ke krajskému úřadu. Může tato jejich akce zahájení stavby opět zdržet nebo ho i zastavit?
Neznám podrobnosti, ale už jsem řekl, že ministerstvo životního prostředí nemá proti stavbě za určených podmínek námitky. Její dopady považujeme z hlediska ochrany přírody a dopadů na životní prostředí za minimální.