Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Britské dráhy jsou nemocné, miliardy nepomohly
[plný text článku | kategorie: Železniční doprava – svět | Hospodářské noviny | Jiří Slezák | 5. 2. 2004] [tisk]
Britové mají pocit, že doprava železnicí stále není rychlá, pohodlná ani levná. Mnoho podle nich nepomohl ani nový provozovatel. V uplynulém roce nahradila soukromou firmu Railtrack nová polostátní společnost Network Rail. Čerstvá zpráva parlamentní komise nyní vypovídá o tom, že výrazné zlepšení nepřinesly ani čtyři miliardy liber, určené především k nákupu nových vlakových souprav. Mnohé z nich dodali výrobci pozdě, některé navíc v nedobrém stavu. Podle státního auditu byly někdy v horším stavu než staré soupravy, které měly nahradit. "Zlepšení? Vy snad žertujete," uvedl Stan Cooper, jeden z diskutujících pasažérů na internetových stránkách stanice BBC. Vládě radí ustanovit komisi odborníků, která by problém železnic odstranila. "Měla by mít delší mandát než současný parlament, aby měla čas věci řešit," radí Cooper. Také mnozí další cestující si stěžují na zchátralé vlaky. "Je to bezpochyby nejúděsnější veřejná služba, jakou jsem kdy v životě zažil," konstatoval jiný cestující Satinder Dhillon. Auditoři pracující pro britský parlament dospěli k závěru, že reforma britských železnic příliš nepostoupila dopředu. Železniční dopravu stále provází velké množství nedostatků. "Tisíce pasažérů musejí i nadále cestovat přeplněnými a špinavými vlaky, o kterých si mysleli, že budou brzy nahrazeny novými," uvedl Edward Leigh, poslanec za konzervativce, jeden z auditorů.
Představitelé britských železnic se brání. Připouštějí problémy s dodávkami nového vlakového parku, zpoždění se pohybovalo mezi jedním až šestadvaceti měsíci. Soupravy nebylo vzhledem k časovým prodlevám možné ani testovat. Mnohé se proto ukázaly ještě méně vhodné pro okamžitý provoz než ty, místo kterých byly objednané. "Vlaky jsou dnes mnohem složitější, starší soupravy byly ve všech ohledech jednodušší," vysvětloval množství komplikací Phil Haig, expert na vlakovou dopravu v odborném časopisu Rail Magazine. Proto Brity cestování železnicí příliš neláká. Včerejší nový průzkum citovaný listem Guardian ukázal, že pouze patnáct procent Britů dojíždí do zaměstnání prostřednictvím hromadné dopravy, tedy vlaky či autobusy. Představitelé Blairova kabinetu přesto doufají v brzké zlepšení. "Jsem přesvědčen, že již za pár let budeme cestovat docela jinou železnicí," slíbil před časem v rozhovoru pro agenturu Reuters ministr dopravy Alistair Darling. Britové ovšem nyní nahlížejí na podobná prohlášení s velkou dávkou skepse. Připomínají sedm let stará vyhlášení Johna Prescotta, v jehož kompetenci byly dráhy v první Blairově vládě. Jeho působivá slova o "renesanci železniční dopravy" se brzy vytratila do ztracena. Nespokojení klienti britských drah také připomínají, že od prvního volebního vítězství labouristů už prošly železnice celkem pěti závažnými změnami, aniž se stav změnil k lepšímu. Krize v železniční dopravě proto patří podle průzkumů mezi Brity nejčastěji zmiňované problémy, vedle zdravotnictví a školství.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu