Jezy podle studie dopravu po Labi nezlepší [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Dopravní noviny | ČTK | 5. 2. 2004] [tisk] Zásadní studii předložil před důležitým rozhodováním Senátu o stavbě dvou jezů na dolním Labi Český ekologický ústav. Vyplývá z ní, že zdymadla nejspíš nepomohou zvýšit objem přepravy zboží po vodě, jak tvrdí ministerstvo dopravy i labští rejdaři. Na konci ledna o studii informoval český denní tisk. Stavba by měla státní pokladnu stát šest miliard Kč, některé odhady dokonce hovoří o částce ještě o několik miliard vyšší. Studie Českého ekologického ústavu údajně tvrdí, že mezi objemem přepraveného zboží po Labi a počtem dnů, kdy je řeka splavná, neexistuje prakticky žádná souvislost. "Například v roce 1991 se přepravilo 5,8 miliónu tun zboží, i když bylo splavných jen 91 dní. O sedm let později bylo splavných 221 dní, ale převezlo se pouze 1,3 miliónu tun zboží," uvádí se ve zprávě. Podle autorů studie je to tím, že velké množství zboží přepravovaného po Labi převzala železnice, která je levnější a rychlejší. Ministerstvo dopravy si slibuje, že díky novým jezům budou moci lodě plout nejméně 345 dnů v roce a přepraví tři až čtyři milióny tun zboží. Ministerstvo, které o stavbu jezů usiluje už deset let, na svých odhadech trvá. Studii Českého ekologického ústavu odmítá i největší rejdař v zemi, Československá plavba labská. "Máme doklady, že nabídka zboží převyšuje lodní kapacitu nejméně dvakrát i při trvalé splavnosti, takže jediným omezujícím faktorem je kvalita dopravní cesty - nízké vodní stavy," uvedl člen představenstva labské plavby Miroslav Šefara. "Všechno ostatní jsou dezinformace," dodal.