Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Čepelka: Smysl má jen severní trasa...
[plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R35 | MF Dnes | Jiří Čepelka, starosta města Ústí nad Orlicí | 12. 12. 2003] [tisk]
Za šest dní se rozhodne o trase dopravní tepny. Polemika starostů: Pokud se mám zamyslet nad určením trasy rychlostní komunikace R35, musím se rozhodovat mezi severní variantou, která je blíže měst Ústí nad Orlicí a Česká Třebová, nebo jižní variantou, která je naopak blíže měst Litomyšl a Svitavy. Musím se podívat na mapu Pardubického kraje, pak ale poměrně snadno zjistím, že jedině vedení komunikace R 35 severní trasou zajistí dobrou obslužnost pro severní část okresu Ústí nad Orlicí a spojení tohoto příhraničního území s vnitrozemím i krajským městem. Můžeme diskutovat o tom, kde konkrétně komunikace R35 povede, ale mimo měst Ústí nad Orlicí nebo České Třebové musí zajistit dopravní obslužnost pro Lanškroun, Žamberk, Letohrad, Králíky a celý sever okresu Ústí nad Orlicí. Pokud by byla zvolena jižní varianta komunikace R35, byla by severní část okresu Ústí nad Orlicí, tedy území, kde nezaměstnanost vždy vysoko překračuje celostátní průměr, pro další rozvoj prakticky odepsána. Severní trasa má v neposlední řadě jednoznačnou podporu vedení všech deseti měst okresu Ústí nad Orlicí. Pro severní či jižní trasu R35 jsou průběžně snášeny nejrůznější argumenty, posudky, stanoviska všech možných i nemožných odborníků. Od ekologických aktivistů po dopravní specialisty.
Názory a stanoviska zmíněných odborníků jsou pak jistě poplatny tomu, komu ten který odborník fandí či kdo ho platí. Jako názorný příklad mohu uvést existenci stávající komunikace, silnice I/35, která je v současnosti nemalými náklady rekonstruována. Zastánci jižní varianty tvrdí, že se jedná o tradiční trasu, že dopravu rychleji provede přes dotčené území a některé její části se dají využít pro R35, že je šetrnější k životnímu prostředí i to, že bude levnější. Zastánci severní varianty pak tvrdí, že území okolo Litomyšle a Svitav je dostatečně obslouženo stávající silnicí I/35 a výstavba další komunikace v tomto prostoru je zbytečná. Z okresu Ústí nad Orlicí není podle nich vyhovující silniční spojení do krajského města Pardubic, které pro okres Svitavy zajišťuje již existující silnice I/35.
Jedině severní trasa tak umožní rozvoj severní části okresu Ústí nad Orlicí, když podmínky pro rozvoj svitavského okresu umožní již zmíněná I/35. Domnívám se, že všechno jsou pohledy na věc, se kterými lze s tu s většími a tu s menšími výhradami souhlasit. Takto bychom patrně mohli rozebrat všechny předkládané argumenty, aniž bychom zjistili, že jednoznačně převáží výhody jedné či druhé trasy. Zastupitelstvo Pardubického kraje na svém zasedání 30. října 2003 správně rozhodlo, že nadešel čas ukončit zadávání nejrůznějších studií či posudků na téma, která z obou variant je výhodnější, a rozhodnout o tom, zda se dále bude jednat pouze o severní, či jižní variantě. Tím se ušetří nejen čas, ale zejména peníze daňových poplatníků. Rozhodnutí pouze na základě skutečně objektivních technických, finančních, ekologických či dopravně technických faktů je nereálné, a proto musí nutně přijít na řadu i hledisko politické. Já osobně jsem jednoznačně zastáncem severní trasy a pro ni také budu na zasedání zastupitelstva Pardubického kraje hlasovat. Pevně věřím, že se najde alespoň dalších 22 členů krajského zastupitelstva, kteří budou mít stejný názor jako já.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu