Dálniční obchvat zkrátí cestu přes Plzeň na polovinu [plný text článku | kategorie: Dálnice – D5 | MF Dnes | ČTK | 12. 12. 2003] [tisk] Ze současných čtyřiceti minut na polovinu zkrátí dobu cesty kamionů přes Plzeň dokončený dálniční obchvat, který bude pro veřejnost otevřen v pondělí po 17. hodině, těsně po slavnostním ohňostroji. Osobním autům šestadvacetikilometrový objezd Plzně potrvá v průměru patnáct minut. "Na trase není kolizní bod a nejsou tam žádné semafory," uvedl koordinátor stavby Petr Otásek. Průměrná doba průjezdu kamionů městem po jednadvacetikilometrovém průtahu dosud byla 40 minut, zejména kvůli 15 světelným křižovatkám a přejezdu domažlické trati. Podle Otáska jezdí přes Plzeň denně 4500 tranzitních kamionů. Všechny tyto vozy by měly z centra města zmizet. "Řidiči tiráků si to mezi sebou do dvou tří dnů řeknou a jsem přesvědčen, že od Nového roku se Plzeň většiny kamionů zbaví," dodal. Obchvat je dlouhý přes 26 kilometrů, koncem roku 2006 se zkrátí na 20,5 kilometru. Do té doby by totiž měla být hotova prostřední, tři a půl kilometrová část obchvatu z Útušic do Štěnovic, jejíž stavbu brzdil vleklý spor s ekology a která tak mohla začít až letos 20. listopadu. Zahrnuje i problematický tunel skrz vrch Valík o délce 380 metrů. Oba krajní úseky provizorně spojí přeložka silnice I/27 Litice-jih a silnice I/20.
"Jedná se o šestikilometrovou objížďku," dodal Otásek.
Za deset miliard Na stavbě asfaltového dálničního obchvatu, která si vyžádá přes deset miliard korun, byla dosud prostavěna zhruba polovina této částky. Na obou krajních osm a půl kilometrových úsecích Ejpovice-Černice a Útušice-Sulkov, jež budou otevřeny pro řidiče v pondělí, bylo dosud investováno přes čtyři miliardy korun. "Na úseku Ejpovice-Černice, zahájeném loni v dubnu, bude zprovozněna prozatím pouze polovina dálnice, celý bude otevřen v prosinci 2004," řekla Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. Na této části vzniklo 116 stavebních objektů, z toho 11 mostů. Podle informací ČTK je druhá polovina úseku v takovém předstihu, že bude otevřena už v září. "Jeho dokončení přijde na další miliardu korun," vysvětlil Otásek. Druhý úsek Útušice-Sulkov za 2,5 miliardy korun, zahájený v březnu 2001, bude zprovozněn celý. Stavba zahrnuje 107 stavebních objektů s 12 mosty. Na dokončené stavby jsou napojeny tři dálniční přivaděče. Jde zejména o přivaděč I/20 Plzeň D5 - ulice K Dráze v Koterově, který je pro Plzeň nejdůležitější. V letech 2004 až 2006 je doplní ještě další čtyři přivaděče. Prostřední tři a půl kilometrová část plzeňského obchvatu, tedy tunel, most přes Úhlavu a příjezdové silnice, si vyžádá tři miliardy korun. Další více než dvě miliardy bude stát most přes České údolí v městské části Plzeň-Litice a zbylé přivaděče.
Nejhorší byly povodně "Nejnáročnější byly určitě loňské povodně, kdy stavby osmdesát dnů stály. Přesto se podařilo termíny dohnat," uvedl Otásek. Dalším problémem byl fakt, že materiál na podloží komunikací se musel vozit až z třicetikilometrové vzdálenosti. Pokud by se tolik nezpozdilo vydání stavebního povolení pro prostřední úsek, byla by veškerá zemina z tunelu, jíž bylo 400.000 tun, využita na úseku Ejpovice-Černice. Podle Otáska se ale musela opatřit jinde, což stavbu prodražilo o stovky milionů a zdraží to i stavbu tunelu. Středeční přejímací řízení obou krajních úseků proběhlo úspěšně. Plzeňané i politici chápou stavbu jako největší událost na Plzeňsku po roce 1989. Pásku budou přestřihávat prezident Václav Klaus, premiér Vladimír Špidla a evropský komisař Günter Verheugen. Oslav by se mělo zúčastnit přes osm stovek hostů. Zahájení investorské přípravy obchvatu spadá do roku 1988, kdy byla prosazována trasa severně od Plzně. Po politických změnách koncem 80. let ale zvítězila v roce 1991 varianta jižní, která byla v roce 1994 posunuta dále na jih. Územní rozhodnutí bylo vydáno v roce 1995. Následovalo období soudních sporů mezi odpůrci varianty a investorem. Konečné rozhodnutí o platnosti územního rozhodnutí s podmínkami má datum 14. září 1999.