Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

...odborníci jsou ale pro jižní, říká Koukal
[plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R35 | MF Dnes | Václav Koukal, starosta města Svitavy | 12. 12. 2003] [tisk]
Za šest dní se rozhodne o trase dopravní tepny. Polemika starostů: Jako starosta města, které leží v hospodářsky slabém a strukturálně postiženém regionu, se samozřejmě přikláním k jižní variantě rychlostní komunikace, která více méně kopíruje stávající I/35. Se starosty mikroregionů jsme se shodli, že našemu regionu, kde je teď 14-15 % nezaměstnanost, by jiné řešení přitížilo. To je pohled hospodářský a politický, avšak důležitý pro rovnoměrný rozvoj Pardubického kraje. Neméně důležitý je i pohled odborníků z oblasti dopravy. Opírám se o argumenty, které zpracovali specialisté FA VUT Brno, kteří posuzovali trasování R35 z několika pohledů. Z hlediska dopravního, urbanistického a vlivu stavby na životní prostředí. Z těchto posudků vyplývá, že jižní varianta je levnější, šetrnější k životnímu prostředí, s možností rychlé etapové realizace. Severní varianta svou snahou napojit co nejvíce sídel regionálního významu (Českou Třebovou, Ústí nad Orlicí, Lanškroun...) svým průběhem zpochybňuje základní význam rychlostních silnic, kterým je tranzitní rychlá doprava a propojení vzdálenějších sídel. Severní varianta vedená v členitém terénu je o 20 % delší.
Jižní varianta, kterou preferuji, splňuje naopak požadavky na rychlé převedení dopravy přes diskutované území. Je vedena v tradičním urbanistickém koridoru silnice I/35 s připojením sídel regionálního významu Pardubického kraje. Ústí nad Orlicí a Česká Třebová zůstávají na silnici I/14 s výhodným napojením na urbanizační pás směrem k Hradci Králové a Pardubicím. V porovnání s variantou severní nezahušťuje navrhovaná trasa jižní trasu dnes již velmi hustou silniční síť. Oborníci se domnívají, že plánované obchvaty Holic, Litomyšle a Vysokého Mýta (Janov už je hotov) dopravu zrychlí. A protože v dopravě jde především o peníze, bude jižní trasa pro dopravce bezesporu zajímavější, protože je kratší než severní. Zatímco po současné pětatřicítce se jezdí a například po nedávno otevřeném obchvatu Janova se doprava od Hradce Králové a Pardubic výrazně zrychlila, severní trasa by se budovala od základu. Provoz na ni tedy bude zahajován až ve větších ucelených etapách, a to je další argument, proč si myslím, že je méně výhodná.
Severní trasa bude též složitější především na zimní údržbu, protože zahrnuje řadu technických staveb. Silnice by totiž kopírovala velmi členitý terén. Problematická se jeví být i z pohledu životního prostředí. Prochází totiž krajinářsky často významným územím a dají se tedy očekávat vážné připomínky k životnímu prostředí, a tím i časové průtahy. To u jižní trasy nehrozí. Věřím, že tyto argumenty, které jsou podrobně rozvedeny a popsány v námitkách předaných krajskému úřadu, pomohou krajským zastupitelům při rozhodování o výběru trasy a následné rychlé realizaci R35. Stejně tak věřím, že odborná stanoviska převáží nad politickým rozhodováním.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu