Spor o Ostramo ohrožuje dálnici [plný text článku | kategorie: Dálnice – D47 | MF Dnes | Zuzana Kubátová | 13. 12. 2003] [tisk] Na pozemcích zkrachovalé ostravské chemičky se má stavět přivaděč dálnice D47. Ředitelství silnic a dálnic nemůže vykoupit pozemky bývalé chemičky Ostramo, na nichž se má stavět přivaděč na dálnici D47. Není totiž jasné, komu patří. Stavbu dálnice D47 může zkomplikovat spor o pozemky v areálu zkrachovalé chemičky Ostramo. Okrajem areálu Ostrama má vést na dálnici přivaděč z Místecké ulice. Ředitelství silnic a dálnic už mělo připravenou smlouvu o výkupu pozemků na Ostramu, jenomže chystaný obchod v říjnu nečekaně zkomplikoval spor o to, komu vlastně bývalá chemička patří. Celý areál Ostrama donedávna vlastnila firma Transkorekta, která továrnu koupila ještě před krachem Ostrama od jejího majitele Vítězslava Vlčka. Konkurzní správce Ostrama František Michalík proti prodeji donedávna nic nenamítal, protože byl přesvědčen, že pozemky, znečištěné ropnými látkami, jsou pro věřitele Ostrama bezcenné. Letos na podzim ale vyšlo najevo, že firma Transkorekta si nechala udělat znalecký posudek, podle něhož má celý areál Ostrama hodnotu sto milionů korun. Nato Michalík změnil názor a pozemky zapsal do konkurzní podstaty zkrachovalé firmy.
V této chvíli není jasné, komu vlastně celý tovární areál patří: Transkorekta se totiž s Michalíkovým krokem nesmířila a vlastnictví pozemků se domáhá u soudu. Než soudci spor rozhodnou, nemá Ředitelství silnic a dálnic od koho stavební parcely koupit. ”Předpokládám, že soud bude o tomto případu rozhodovat přednostně, protože to je ve veřejném zájmu. Rozsudek by snad mohl padnout už počátkem příštího roku,” doufá Michalík. Ten ale nezastírá, že ať verdikt dopadne jakkoliv, neúspěšná strana se proti němu odvolá a pak bude nutné čekat na rozhodování další soudní instance. ”I odvolací soud by ale mohl z důvodu veřejného zájmu rozhodovat v kratších termínech, než je obvyklé,” doufá správce Michalík.
Podle ředitelky ostravské správy Ředitelství silnic a dálnic Aleny Morisové je nutné pozemky na Ostramu vykoupit nejpozději do poloviny příštího roku. ”Když se to nepovede, mohlo by to dokončení celé stavby komplikovat,” varuje ředitelka, podle níž se zatím v dalších ostravských lokalitách podobné potíže neobjevily. ”S výkupy na ostatních úsecích teprve začínáme a o nějakých dalších hrozících problémech zatím nevím,” říká Alena Morisová.
Fakta o dálnici D47 - trasa: Lipník nad Bečvou - Ostrava - polská hranice
- délka: 82 km
- náklady: 80 miliard korun
- termín dokončení: rok 2008