Bývalý primátor Prosek vinu necítí [plný text článku | kategorie: Dálnice – D5 | Plzeňský deník | Nataša Šedivcová | 15. 12. 2003] [tisk] O změnu trasy dálničního obchvatu Plzně se velmi výrazně zasadil bývalý primátor Zdeněk Prosek. Počátkem devadesátých let mu ještě jako technickému náměstkovi primátora zastupitelé města Plzně uložili, aby usiloval o přeložení trasy. Ta původní měla vést zářezem mezi Bručnou a Černicemi a zastupitelé chtěli, aby vedla dál od města.
S jakým pocitem sledujete otevření dálničního ochvatu? Jsem rád, že se Plzni konečně trochu odlehčí od výfukových zplodin z tranzitní kamionové dopravy. Řidiči cestující přes Plzeň také určitě ocení úsporu času, který dosud trávili v dopravní zácpě v centru města. Určitou satisfakcí pro mě osobně je, že řešení, které prosazovala plzeňská radnice od počátku, se ukázalo jako správné. Zlomyslné obstrukce rádoby ekologů, zpolitizování celé věci a zaujatý, nespravedlivý postoj některých médií jsou dávno minulostí. Plzeň se dočkala a mě to těší.
Připouštíte svůj podíl na zpoždění? Nečekal jsem ani jinou otázku. Průtahy a obstrukce nikdy nedělalo město Plzeň, tím méně já, který jsem jednal jeho jménem a v jeho zájmu. Za zpoždění vinu necítím ani v nejmenším. Naopak. Skutečnost, že si to řada lidí upřímně myslí, je pro mě jasným důkazem, jak je možné vytvořit naprosto virtuální obraz reality. Právě opačný od skutečnosti, a jak houževnaté může být přesvědčení o pravosti obrazu, který je falešný. Velmi mě to poučilo o potřebě opatrnosti při hledání nějaké pravdy a nezbytnosti vlastního nezávislého kritického myšlení. Dnes nemá smysl označovat pravé viníky těch průtahů. Je to za námi a není důležité, jestli se skuteční viníci cítí jako viníci.
Mohou se vyplnit černé prognózy oponentů obchvatu, že z Plzně neodvede dopravu? Nevím, o jakých černých prognózách je řeč. Pokud jde o dopravu, je jasné, že tu, která směřuje do města nebo z města, dálnice moc neovlivní. Zácpy v centru a na příjezdech budou dál a s rostoucím počtem automobilů jich bude spíš přibývat. Uleví se od dálkové kamionové dopravy, která jde ve směru východ západ, a od dopravy z jihu, směřující na Prahu, Klatovy nebo Domažlice. Nemyslím si, že dálnice nějak výrazně ovlivní návštěvnost Plzně turisty. Ale to jsou všechno otázky na odborníky. Něco jiného je si něco myslet a něco jiného umět to spočítat a něco o tom vědět.
Půjdete na otevření? Jsem pozván a půjdu rád.
Co očekáváte, že se stane v Plzni s dopravou obecně? Automobilová doprava určitě poroste. Je pohodlná, individualistická a postupně bude i čím dál víc ekologická. Pro Plzeň je krajně důležité, jak se bude rozvíjet doprava veřejná, hlavně MHD. A to jak z hlediska kvality, aby byla přitažlivá, tak z hlediska rozsahu, aby byla plně funkční. Pamatuji si na svou návštěvu Seattlu ve Spojených státech, kde je hromadná doprava v centru města zdarma a městu zřejmě stojí za to ji značně finančně dotovat, protože se to příznivě projeví na životním prostředí.