Dálnice je k přírodě šetrnější [plný text článku | kategorie: Dálnice – D11 | Noviny Náchodska | Jiří Horák | 6. 2. 2004] [tisk] Jaroměř velké problémy s dopravou nemá, přesto je někdy problém přejít vozovku. Potvrdil nám to Jan Hrdina. Mezinárodní silnice procházející naším krajem už delší dobu kapacitně nestačí počtu projíždějících vozidel, především pak kamionům. V poslední době se stále častěji hovoří o stavbě nové dálnice vedoucí z Prahy až na hranice našeho státu v blízkosti Královce u Trutnova. Zatímco v minulých letech se konec dálnice od hlavního města příliš nevzdálil, existují informace, podle kterých by se pomalé tempo výstavby mělo změnit. Vše záleží na penězích, proto přesný oficiální termín pokračování stavby a hlavně jejího dokončení není k dispozici. Velkým přínosem i pro řidiče z Náchodska by bylo dokončení trasy dálnice alespoň do Hradce Králové. Na stavbu se ale už nyní intenzivně připravuje také Jaroměř. Až k ní je nová silniční trasa vyprojektovaná právě jako dálnice. Dálnice až do Polska
"Z Jaroměře by to podle našich informací měla být jen rychlostní komunikace směrem na Trutnov a Královec. Zdá se nám ale, že bychom tady neměli budovat dálniční síť, která končí někde v horách, ale že by měla navazovat na evropskou dálniční síť," vysvětlil starosta Jaroměře Vratislav Čermák. Ten se připojil ke skupině starostů, která pod hlavičkou občanského sdružení Dálnice D11 dala podnět k tomu, aby nová trasa měla statut dálnice až na hranice s Polskem. Člověk? Ohrožený druh!
V oblasti Jaroměře starosta dosud nenarazil na odpor aktivistů nebo ochránců přírody proti stavbě tohoto komunikačního spojení. "Na podobné otázky odpovídám naprosto jednoznačně: Ano, máme tady různé ohrožené skokany zelené, pavouky dlouhonohé a já nevím jaká ještě ohrožená zvířata, ale mně připadá, že tito aktivisté zapomínají na to, že zde také existuje další tvor, který se jmenuje člověk a je vlastně nejvíce ohroženým druhem. Upřímně lituju lidi například v Chlumci nad Cidlinou, kterým neustále hrozí kolize s projíždějícím vozidlem a zcela určitě musejí mít zdravotní problémy vinou smogu," řekl Vratislav Čermák. Přáním starosty je, aby dálnice stála co nejdříve, protože podle jeho názoru nejde jen o dopravní spojení, ale i o ochranu životního prostředí. Ubyde totiž brzdění, popojíždění a i neustálé rozjíždění, které produkuje nejvíce výfukových plynů. "Plynulá jízda po dálnici se z hlediska smogu životního prostředí takřka nijak nedotkne," dodal starosta. Obchvat Josefova
Vratislav Čermák se také účastnil jednání ohledně doplnění projektu dálnice o nový sjezd na obchvat Josefova ve směru na Orlické hory.