Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Interview na tento týden s...
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – ČR | Nové Přerovsko | pu | 6. 2. 2004] [tisk]
Jitkou Seitlovou: Regionu střední Morava se nově dotýká parlamentem projednávaná novela zákona "o vnitrozemské plavbě". Návrh byl v poslanecké sněmovně doplněn o ustanovení, které zařazuje řeku Moravu od ústí řeky Bečvy u Přerova až po státní hranici se Slovenskem mezi významné dopravně využívané vodní cesty. Na to, jaký dopad by měla realizace takového záměru na životní prostředí v regionu, jsme se zeptali přerovské senátorky Jitky Seitlové.
Paní senátorko, co konkrétně znamená zařazení řeky Moravy mezi dopravně významné cesty?
Řeka dostane ze zákona statut dopravní plavební dráhy. V takto vymezeném úseku mají lodě a jejich provoz přednost před jiným využitím řeky a jejích břehů.
Vám by se využití řeky k rekreační plavbě lodí nelíbilo?
Rekreační lodě jsou už dnes provozovány na tzv. "Baťově kanále" v úseku od Otrokovic po Rohatec, kde jsou pro to příznivé podmínky. O rekreační plavbu ale v návrhu zákona nejde. Toky, umožňující rekreační plavbu, patří do jiné právní skupiny účelových vodních cest. Pro více než 110 kilometrů dlouhý úsek řeky Moravy od jejího soutoku s řekou Bečvou až po hranice České republiky je v zákoně navržena neomezená splavnost, jakou má například Labe od Pardubic k Děčínu.
Je vůbec realizace takového záměru na řece Moravě reálná?
Platné právo stanoví, že minimální plavební hloubka u dopravně významných cest je 2,7 metrů, nejmenší šířka 20 metrů a nejmenší poloměr zakřivení toku 400 metrů. Správce toku přitom podle zákona musí tyto parametry pro plavbu zajišťovat. Podle stanoviska ministerstva dopravy musí být na dopravně významných tocích zřizovány například vývaziště a kotviště, a to minimálně každých 8 kilometrů. Zajištění takových plavebních podmínek na řece Moravě by znamenalo obrovské investice, úpravy koryta a doprovodné stavby. Podle mého názoru je návrh zcela v rozporu se současnými přírodními podmínkami řeky Moravy.
Mohla by dopravní plavební dráha ohrozit některé chráněné přírodní lokality v regionu a jakých míst by se to nejvíce dotklo?
Přímo na řece nebo v její blízkosti, v nivě Moravy, jsou tři rozsáhlé národní přírodní rezervace společenstev lužního lesa a šest přírodních rezervací vodních a mokřadních společenstev. K nim se řadí další desítka přírodních památek. Realizace návrhu by negativně ovlivnila a zčásti bezprostředně zničila komplex nejvzácnějších stanovišť a na ně vázáných, zvláště chráněných rostlin a živočichů, které jsou unikátní. Například právě na soutoku řek Bečvy a Moravy na Přerovsku by bylo ohroženo více než sto hektarů národní přírodní rezervace Zástudánčí. Mimo období povodní má řeka v tomto úseku hloubku sotva několik desítek centimetrů, kde je obtížné proplout s obyčejnou pramicí. Kdyby měl být návrh zákona naplněn, vedlo by to k jejímu nevratnému poškození.
O návrhu se zatím nejedná se zástupci měst ani obcí, které by byly záměrem dotčeny. Proč?
Celou věc prosazuje skupina vlivných jednotlivců, která zatím ani nenašla odvahu předstoupit před občany dotčeného území. Návrhy jsou předkládány Parlamentu na poslední chvíli a s neúplným odůvodněním. Když se v říjnu nepodařilo prosadit návrh poslance Schlinga, aby byl celý průplav Dunaj – Odra – Labe veřejným zájmem, následoval alespoň návrh na splavnění řeky Moravy po Bečvu. Samo ministerstvo dopravy bylo při projednání zákona postaveno před hotovou věc. Navrhovatelé neposkytli žádné podklady nákladů realizace návrhu, jeho konkrétních přínosů a dopadů na území. Za takových podmínek považuji přijetí jakékoliv právní úpravy nebo rozhodnutí za nezodpovědné.
Jaký bude další osud kontroverzního návrhu zákona o vnitrozemské plavbě?
Senát vrátil návrh zpět k projednání do Poslanecké sněmovny. Ta může návrh opět schválit, přijmout změny provedené Senátem nebo ho také celý zamítnout. Pokud bude schválen, není to dobrá zpráva pro řeku. "Budovatelé" vodního kanálu budou mít vymahatelné právní nástroje k jeho realizaci.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu