Průtah Plzní, či okruh okolo města? Už se rozhodne [plný text článku | kategorie: Vliv dopravy ve městech – ČR | MF Dnes | Jaroslav Nedvěd | 6. 2. 2004] [tisk] Má při výstavbě nové spojnice mezi severním a jižním předměstím Plzně dostat přednost silniční průtah městem podél Klatovské třídy nebo takzvaný západní okruh, který by předměstí spojil silnicí kolem Radčic a Křimic? Nyní se zdá, že v urputném letitém sporu zastánců zmíněných variant začínají vítězit přívrženci okruhu. Řešení, které prosazují zastánci okruhu, je totiž jednodušší a zřejmě i podstatně levnější než průtah, kvůli kterému mělo dokonce padnout několik domů. Silnice má ulehčit středu města
Nová komunikace má především odlehčit středu krajského města a odvést dopravu z Klatovské třídy, kudy denně projede asi čtyřicet tisíc aut. Průtah v minulosti prosazovala plzeňská radnice a okruh se naopak více zamlouvá vedení Plzeňského kraje. "Průtah by měl stát asi čtyři miliardy korun, zatímco okruh zhruba o miliardu korun méně. Okruh by přitom mohl být hotov o čtyři roky dříve než průtah," sdělil ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Pavel Švagr. Nižší cena a rychlejší dokončení ale nejsou jediné přednosti okruhu. Čím dál víc odborníků totiž zdůrazňuje, že okružní silnice, která může z centra města odvést auta, je jednoznačně prospěšnější než magistrála, která by automobily vedla přes Plzeň. Experti porovnají varianty
Pro výstavbu nové silnice mezi jižním a severním předměstím Plzně jsou klíčovým faktorem peníze, a právě proto je nejdůležitější otázka, zda bude státem financovanou silnicí průtah, či okruh. Definitivní odpověď by měla v nejbližší době dát srovnávací studie obou zmíněných tras, na jejímž vzniku se domluvili představitelé města, kraje i Ředitelství silnic a dálnic a také Státního fondu dopravní infrastruktury. "Dohodli jsme se, že technicko-ekonomická studie v podstatě řekne, kterou komunikaci by měl platit a stavět stát. Jde tedy o to, kudy povede trasa silnice I/27, která jde po Klatovské," prohlásil primátor Plzně Jiří Šneberger. Ve hře přitom budou tři varianty: průtah městem podél Klatovské třídy Kotkovou a Korandovou ulicí, druhá varianta průtahu přes areál Škodovky a proti nim západní okruh kolem Křimic. "Porovnávat se budou různá kritéria včetně finančních nákladů, technického provedení nebo údaje o tom, kolika automobilům by komunikace sloužila," uvedl Šneberger. Čas jsou peníze
Krajský radní pro dopravu Pavel Stelzer zdůraznil, že rozhodnutí, zda dostane přednost okruh, nebo průtah, by mělo padnout hlavně rychle. "Abychom neztratili možnost brzy získat peníze od státu. Západní okruh má výhodu například v tom, že na něj existuje kladný posudek vlivů na životní prostředí, zatím průtah má posudek záporný. Neměli bychom se tedy zbytečně zdržovat a využít snazší a rychlejší cestu, když je tu příležitost zajistit financování od Státního fondu dopravní infrastruktury," konstatoval Pavel Stelzer.