Vzpurní ekologové [plný text článku | kategorie: Dálnice – ČR, Dálnice – D11 | MF Dnes | Miroslav S. Jilemnický | 6. 2. 2004] [tisk] Dálniční síť v ČR nápadně připomíná cedník. Například na nejstarší dálnici z Prahy do Brna jsou omezení rychlosti a uzavírky každodenním jevem. Motoristé proto vítají každý nový kilometr dálniční sítě. Ekologové ale mají jiný názor. Momentálně brojí proti pokračování výstavby dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové. Její stavba je součástí úvěrového programu Evropské investiční banky na dálniční stavby. První automobily by po novém, zhruba 20 kilometrů dlouhém úseku z Libice nad Cidlinou do Chýští mohly začít jezdit v roce 2005. Náklady na výstavbu se odhadují na 11 miliard korun. Nic nezměníme!
Stavět se přitom mělo začít už před několika lety. Zdržení mají na svědomí ekologičtí aktivisté, kteří stále trvají na tom, že dálnice poškodí okolní životní prostředí. Jako alternativu prosazují posílení dopravy po železnici a rozšíření stávající silnice z Poděbrad do Hradce Králové. Pravdou je, že v současné době trvá cesta z Prahy do Hradce po silnici déle než po železnici. Zdá se, že ekologové nejvíce "hnuli žlučí" hejtmanovi Středočeského kraje Petru Bendlovi. "Chtěl bych vzkázat všem aktivistům, že jejich snahy budou pouze zbytečným oddalováním výstavby. Trasa dálnice D11 je již přesně vytyčená. Na tom se nedá nic změnit." A bude hůř...
Pro úsek do Chýští to platit bude. Kolem výstavby poslední části dálnice z Chýští do Hradce Králové bude však rušno. Jezdit by se po ní mělo už v roce 2006. Pro některé plánované úseky ale ministerstvo životního prostředí stále nevydalo výjimku v souvislosti s ohroženými druhy živočichů. "Bude to zřejmě jediným omezujícím faktorem výstavby," doufá generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman a dodává, že ekologičtí aktivisté podají proti výjimce odvolání. Navíc je nutné počítat i s protesty ekologů proti stavebnímu rozhodnutí. Budoucí dálnice má totiž procházet přes pozemek, který je v současné době majetkem 67 ekologů. Příslušné orgány proto rozhodly o jeho vyvlastnění. Jde však o velmi komplikovaný proces a vyvlastňovací řízení není zdaleka u konce. Samotné zahájení stavby přitom záleží právě na jeho výsledku...