Česká a polská dálnice se propojí v roce 2008 [plný text článku | kategorie: Dálnice – D11, Dálnice – D47 | Právo | Jiří Novotný | 11. 2. 2004] [tisk] Dálnice D47 (Lipník nad Bečvou-Ostrava-Bohumín) se v roce 2008 propojí na hraničním přechodu Bohumín-Chalupki s polskou dálniční sítí. Po jednání ministrů visegrádské čtyřky, kteří se v minulém týdnu sešli v Čejkovicích, to Právu potvrdil místopředseda polské vlády Marek Pol. "Tento termín je stanoven v česko-polské mezivládní dohodě z roku 2002. Ministra dopravy Milana Šimonovského jsem teď ujistil, že dohoda zůstává v platnosti. Společně hledáme možnosti, jak výstavbu dálničních úseků na obou stranách hranice ještě případně urychlit," informoval Pol. Z Prahy až do Katovic již koncem roku 2008
V Bohumíně se D47 napojí na padesát kilometrů dlouhou čtyřpruhovou komunikaci, kterou Poláci vybudují od už existující polské dálnice A 1. Motoristé tak zřejmě budou moci již koncem roku 2008 plynule po dálnicích jet z Prahy až do Katovic. Zakázku na osmdesátikilometrovou dálnici D47 získalo v červnu 2002 bez výběrového řízení od tehdejší vlády Miloše Zemana konsorcium Housing & Construction (H&C). Šlo o tzv. systém BOT. Housing & Construction měl výstavbu D47 financovat, a po dokončení dálnici pětadvacet let provozovat, než by mu stát zcela splatil vynaložené náklady a vyplatil několikamiliardový čistý zisk. Poté, kdy podmínky dohody zpochybnil Šimonovský, se vláda Vladimíra Špidly usnesla 31. března 2003 dohodu s H&C vypovědět. Dálnici D47 tedy nyní buduje sám stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic České republiky. Šimonovský se vládě zavázal, že místo 125 miliard korun plánovaných H&C bude projekt D47 zrealizován o čtyřicet miliard levněji a doba výstavby se zkrátí o dvanáct měsíců, aby dálnice byla z Lipníka až na hranice s Polskem zprůjezdněna nejpozději v listopadu 2008. Letos se počítá s pěti miliardami korun
V současné době pokračuje na D47 stavba 6,5 kilometru dlouhého úseku Rudná-Hrušov, na nějž výběrové řízení vyhrály Stavby silnic a železnic spolu s Ostravskými dopravními stavbami. "Koncem ledna byly rozlepeny obálky s nabídkami na stavbu dalších úseků Bílovec-Rudná a Hrušov-Bohumín. Teď se nabídky vyhodnocují," řekla včera Právu tisková mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová. Rozpočtová kapitola resortu dopravy počítá letos na D47 s pěti miliardami korun. Tato dálnice byla do státního rozpočtu zařazena jako zvláště sledovaná stavba, na rozdíl od jiných investičních akcí. Českou republiku má s Polskem propojit také dálnice D11 (Praha-Hradec Králové-Královec). Její výstavbu se ovšem po mnohaletém přerušení daří obnovit až v poslední době. Z plánovaných 145 kilometrů je hotov pouze pětačtyřicetikilometrový úsek z Prahy do Poděbrad. Celá trasa z hlavního města na česko-polské hranice bude průjezdná až po roce 2010. Pak by se měla propojit s chystanou polskou dálnicí A3, a urychlit dopravu z České republiky do severomořských přístavů. Soukromí investoři prý dostanou šanci
První pokus o využití soukromého kapitálu pro rozvoj dopravní infrastruktury v České republice skončil neslavně. Naopak v Polsku a Maďarsku byly už za soukromé peníze postaveny desítky kilometrů dálnic, a brzy s tím začne i Slovensko. "Zkušenosti se systémem BOT jsou v Polsku a Maďarsku dobré i špatné. Rozhodli jsme se proto, že k tomuto tématu svoláme brzy schůzku," informoval Šimonovský po jednání v Čejkovicích. BOT není zatracen
Na otázku Práva, zda nebyl v Česku systém BOT po vypovězení smlouvy s H&C zatracen, Šimonovský odpověděl: "Rozhodně ne. Soukromé financování si chceme ještě letos vyzkoušet na dvou menších pilotních projektech. Půjde jen o částky v řádu miliónů korun. Pokud se ale pilotní projekty osvědčí, mohla by se za pomoci soukromého kapitálu stavět například dálnice D 3 (Praha-Tábor-České Budějovice)."