Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Jezy: Luxus nebo nutnost?
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Ústecký deník | Vladimír Škaloud | 12. 2. 2004] [tisk]
Více než desetiletá válka o jezy na Labi se znovu rozhořela naplno. Nesmiřitelné tábory odpůrců a zastánců jejich výstavby se předhánějí v argumentaci. Podle jedněch je jejich vybudování příliš drahé a navíc poškodí životní prostředí, podle druhých jsou potřeba pro zachování lodní dopravy na Labi. Poslanecký návrh zákona o vnitrostátní lodní dopravě však podle některých názorů odporuje mezinárodním konvencím. "Jednak předpisům Evropské unie o zachování stanovišť živočichů a rostlin a také Bernské úmluvě o chráněných územích," upozornil liberecký poslanec František Pelc. "Navíc nelze vytvářet zákony takto účelově pro jednotlivé případy. Nastal by právní chaos," doplnil s tím, že pro něho je přijatelnější senátní úprava zákona vypouštějící výjimku pro dolní tok Labe, podle níž by se na tento úsek řeky pohlíželo jako na nechráněné území. V případě prosazení znění zákona předloženého exministrem dopravy Schlingem je Pelc odhodlán podat s některými poslaneckými kolegy stížnost k Ústavnímu soudu.
Dopady na životní prostředí by však podle některých odborníků neměly být pouze negativní. "Ekologové akcentují především lokální aspekty," upozornil Pavel Gabriel z Výzkumného ústavu vodohospodářského. "V úvahu musíme brát i globální aspekty, jakými vedle ekologičnosti vodní dopravy jsou zvýšení ochrany přilehlého území a měst před povodněmi či možnost příznivého ovlivňování kyslíkového režimu a tím kvality vody v toku," pokračoval. "Při takovémto komplexním hodnocení se splavňování řek výstavbou souvislé kaskády plavebních stupňů jeví jako ekologicky přínosné," dodal Gabriel. Výstavba dvou jezů na Děčínsku by měla přijít zhruba na šest miliard korun, některé odhady jsou ještě vyšší. "Byly by to vyhozené peníze," domnívá se Pelc, podle něhož by se vodní díla nikdy nezaplatila. "Provázanost objemu lodní dopravy se splavností toku je velmi malá, ovlivňují ji především úplně jiné vlivy," poznamenal Pelc, podle něhož patří navrhované projekty do 50. let minulého století.
"Lodní doprava je určena především pro velkoobjemové náklady, jakými jsou nerostné suroviny. Jejich těžba je v současné době naštěstí omezena," připomněl Pelc. "Naše republika, na jejímž území se nacházejí převážně horní a střední toky řek, nemá pro lodní dopravu takové podmínky jako některé jiné země. Nemá cenu se pouštět do riskantních projektů úpravy řek. Lepší by bylo přizpůsobit jim lodě," dodal. "Investovat do této vodní cesty by se určitě vyplatilo," namítá náměstek hejtmana Ústeckého kraje Jaroslav Foldyna. "Labe je významná řeka spojující nás s Evropskou unií. Pokud se nezlepší jeho splavnost mezi Ústím nad Labem a Děčínem, potom nemá cenu vkládat stamiliony do rekonstrukce plavebních komor ve Štětí a Roudnici nebo výstavby jezu v Přelouči," poukázal na již schválené projekty. "Úspora při přepravě jedné tuny zboží po vodě oproti železnici činí deset až třináct euro," vyzdvihl ekonomickou výhodnost lodní dopravy. "Železniční doprava je příliš drahá, i když třeba v případě nebezpečných chemických látek asi nezastupitelná," podotkl Foldyna.
Výstavba vodních děl na severu Čech by navíc podle něho pomohla regionu s vysokou nezaměstnaností. "Při budování jezů by našla uplatnění spousta lidí," poukázal na řešení palčivého problému. "Karel IV. stavěl hladové zdi a vyplatilo se to. Nám by zůstaly jezy, které by měly kladný dopad na rozvoj celého regionu. Dvě třetiny nákladů by navíc pokryla Evropská rozvojová banka," prohlásil Foldyna. Někteří ekonomové jsou v otázce rentability několikamiliardové investice zdrženlivější. "Je otázka, kolik by výstavba jezů stála. Částka šesti miliard je podle mé zkušenosti se státními zakázkami nejméně o polovinu předimenzovaná," poznamenal Miroslav Ševčík, ředitel Liberálního institutu. "Samozřejmě by muselo dojít ke zvýšení objemu zboží přepravovaného po vodní cestě. I tak by byla návratnost velice dlouhodobá," upozornil s tím, že velkým efektem by bylo ulehčení přetíženým silnicím.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu