Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Peněz na opravy silnic je dost
[plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR | Právo | Jiří Novotný | 12. 2. 2004] [tisk]
Z peněz, které mají silničáři na letošek od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), spolkne zimní údržba silnic první, druhé a třetí třídy kolem 2,2 miliardy korun. Je to o 300 miliónů více než loni, kdy byla zima mírnější. SFDI přesto tvrdí, že na jarní opravy komunikací zbude financí dostatek. "Na opravy těchto silnic bude z našeho fondu k dispozici zhruba 5,4 miliardy korun, a dalšími stamilióny přispějí kraje. Navíc máme možnost přesunů v rozpočtu. Zatím se ale zdá, že to nutné nebude," sdělil na včerejší tiskové konferenci výkonný ředitel SFDI Pavel Švagr. Dálnice, rychlostní komunikace a silnice první třídy se v ČR na celkových výkonech silniční dopravy podílejí 90 procenty. Jejich zimní údržba je enormně drahá, protože je nutné přednostně zajišťovat plnou sjízdnost těchto komunikací. Podobně to dosud bylo i s opravami. Na silnice druhé a třetí třídy tak příliš nezbývalo a roky chátraly. "Pro letošek bude zvolen nový klíč pro přerozdělení peněz z našeho fondu na opravy silnic první, druhé a třetí třídy. Rozhodující bude nejen délka daných komunikací a počet mostů, ale i stav, v jakém se nacházejí. To je předpoklad, aby chátrání nepokračovalo," uvedl Švagr.
Od FNM rekordních téměř 28 miliard
Státní fond dopravní infrastruktury v roce 2003 vydal celkem 41,3 miliardy korun, o šest procent více než předloni. Nejvíce peněz šlo do silnic a dálnic - přes 25 miliard korun. Do železnice fond investoval 15 miliard a do vodních cest přes 300 miliónů Kč. Z Fondu národního majetku loni SFDI obdržel rekordních 27,8 miliardy korun, a na daňových příjmech vyinkasoval celkem 19,2 miliardy. Například prodej dálničních známek vynesl 2,058 miliardy korun, o pětinu více než se předpokládalo. Letos dálniční známky podražily nejen pro nákladní automobily, ale i osobní auta. Z jejich prodeje by se tak mohlo získat až 2,4 miliardy korun. Více peněz fond inkasoval také na spotřební dani z paliv a maziv. Z ní dostává dvacet procent celkového výnosu. Loni obdržel z této daně 11,4 miliardy proti plánovaným 10,7 miliardy Kč. "Na letošek plánujeme celkové příjmy i výdaje ve výši 44 miliard korun. Financovat budeme přes 750 staveb," sdělil Švagr. Zpomalit rozvoj celé dopravní infrastruktury by ale podle něj mohlo zvýšení daně z přidané hodnoty. Jestliže se totiž DPH u stavebních prací zvedne z pěti na devatenáct procent, jak prosazuje ministerstvo financí, přijde fond zhruba o čtyři miliardy korun.
Prioritou dálnice
Na pozemní komunikace má SFDI vyhrazeno celkem 27,5 miliardy korun. Z toho 1,3 miliardy je určeno na budování úseku Vyškov-Mořice dálnice D1. S částkou půl miliardy korun fond počítá na stavbu dálnice D3 (Praha-Tábor-České Budějovice), 870 miliónů Kč půjde na dokončování obchvatu Plzně, a 760 miliónů na dálnici D8 (Praha-Ústí nad Labem-Krásný Les). Po dlouhých letech se také konečně obnovila výstavba dálnice D11 z Prahy přes Hradec Králové na hranice s Polskem. Na tu bude fond věnovat 1,4 miliardy Kč. Na dotaz Práva, jak to bude s ostravskou dálnicí D47, Švagr odpověděl: "Letos se pro ni počítá s pěti miliardami korun. Nikoli z našeho fondu, ale z rozpočtové kapitoly ministerstva dopravy. Podle mne je to částka dostatečná." Do železnice letos SFDI vloží patnáct miliard korun. Na rozvoj vodních cest má v rozpočtu 900 miliónů. Otázkou ovšem je, zda tyto peníze nezůstanou na jeho kontě ležet ladem. Ministerstvo životního prostředí totiž stále brání výstavbě nových jezů na dolním Labi, kterou schválila už vláda Miloše Zemana.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu