Zachraňují dotacemi lodní dopravu [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Právo | Zdeněk Seiner | 12. 2. 2004] [tisk] Velkorysý projekt lodní dopravy v Pardubicích, který zajišťuje akciová společnost Pardubická plavební prostřednictvím výletní lodi Arnošt z Pardubic, se dostal do svízelné finanční situace. Zachrání jej město Pardubice a Pardubický kraj dotacemi a navýšením základního kapitálu akciové společnosti. Zastupitelé Pardubic v úterý večer schválili navýšení základního kapitálu Pardubické plavební o 1,5 miliónu korun a zavázali se po dobu deseti let dotovat provoz společnosti roční částkou 350 tisíc korun. Stejně pomůže k zachování plavby na Labi ze svého rozpočtu i Pardubický kraj. "Situace je taková, že je třeba ji řešit. Předpokládali jsme, že společnost bude samofinacovatelná, ale čas ukázal, že příjmy z výletních plaveb nestačí, navíc se investovalo do stavby přístaviště a závazky Pardubické plavební už překročily 6,5 miliónu korun," přiznal Právu náměstek pardubického primátora Michal Koláček (nezávislý). Zastupitelé města zvedli v potřebné většině pro dotace a navýšení kmenového jmění společnosti ruku i proto, že byli ujištěni, že za této situace město Pardubice, kraj a Nadace pro rozvoj města si tak zajistí majoritu ve společnosti a budou moci prosazovat své zájmy, kontrolovat tok financí.
"Kdybychom společnosti nepomohli a pustili ji do konkursu, není tu žádná záruka, že by loď Arnošt z Pardubic nekoupil někdo, kdo by ji pak odvezl někam úplně jinam a rekreační plavba v Pardubicích by skončila," upozornil Koláček. Právu bylo umožněno nahlédnout do účetnictví Pardubické plavební. I zběžný pohled prokázal, že roční náklady na provoz Arnošta z Pardubic (1,3 miliónu korun) lze pokrýt jen s dotacemi města a kraje. Jediným příjmem je totiž 600 tisíc korun za pronájem lodi a restaurace. Ročně se naproti tomu splácí hypoteční úvěr ve výši půl miliónu, pojištění plavidla stojí čtvrt miliónu a například na roční plat kapitána lodi musí stačit necelých 195 tisíc korun. Společnost dluží státu odvody za mzdy zaměstnanců a sociální pojištění. Českobudějovické společnosti Hochtief VSB zatím nezaplatila Pardubická plavební, a. s., za stavbu terminálu přístaviště téměř 5,5 miliónu korun.