Dálnice Brno-Vídeň: protesty i v Rakousku [plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – ČR: ostatní | Právo | jac | 14. 2. 2004] [tisk] Výstavba dálnice, která má spojit Brno s Vídní a při jejímž vedení se počítá s přechodem státní hranice v prostoru Mikulov-Drasenhofen, naráží na odpor nejen u českých a moravských ochránců životního prostředí. Také na rakouské straně v příhraničí není totiž dálnice právě vítána. Občanské sdružení Poysbrunn uspořádalo v pátek v Drasenhofenu shromáždění, na kterém se hovořilo především o záporech plánované tzv. severní dálnice A 5, o nichž rakouská vláda občany údajně neinformuje. Jeho účastníci také jednali o protestu, který bude odeslán Spolkovému ministerstvu dopravy, inovací a technologií, ale i zemské vládě Dolního Rakouska v Sankt Pöltenu. "Mnozí lidé se těší na dálnici, která slibuje rychlejší spojení s Vídní, snížení dopravní zátěže v obcích a má také přinést hospodářský růst do severní části naší země. Podle našeho mínění však těchto cílů nebude dosaženo. Žádné velké podnikání se na půli cesty mezi Brnem a Vídní neusídlí, zato zdejší vinařská turistika bude zničena," řekla Právu Renate Vacha z Občanského sdružení Poysbrunn proti transitu. "Obcím by stejně dobře ulehčily silniční obchvaty. Tím spíš, že počty aut, která tu zatím projíždějí, zatím neopravňují k volání po stavbě dálnice. A že se do Vídně dostaneme rychleji? To je pravda, ale jen proto, abychom před ní a ve městě mohli stát v dlouhých kolonách. A kam pak s autem ve Vídni? Účelnější by bylo zlepšit veřejnou dopravu," dodala. Chtějí místní referenda
Autoři protestu proti plánovanému trasování dálnice A5 v oblasti od Gaweinstalu po hranice s ČR žádají vypracování alternativních studií a chtějí organizovat místní referenda. Vyzývají k zvážení, zda vliv dálnice na přírodu, která je základem zdejšího turistického ruchu, nepoškodí zájmy celého regionu. Morava připravila vlastní variantu
Na moravské straně je podle prvního náměstka jihomoravského hejtmana Františka Polácha (ODS) vše připraveno k prosazení upravené "varianty I", která má umožnit vedení dálničního tělesa přes novomlýnská jezera zhruba ve stopě dnešní silnice z Pohořelic na Mikulov, aniž by tím byla poškozena hnízdiště ptactva ve spodní nádrži. Podle Polácha se počítá s vedením dálnice na pilotech nad hladinou střední nádrže. "Zatím to není uzavřeno. Většina zúčastněných se však přiklání k této variantě a kraj dal jednoznačné stanovisko, že ji podporuje bez jakýchkoli podmínek, aby udělal krok ke kompromisu. Budeme dělat vše k jejímu prosazení," řekl Právu Polách a dodal, že jak ministerstvo dopravy, tak kraj mají zájem na dokončení stavby v roce 2010, kdy by se měla česká dálnice u Mikulova spojit s rakouskou.