O šífařích na Labi rozhodnou poslanci [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Ústecký deník | Michal Folkman | 14. 2. 2004] [tisk] Vodní dopravě v Česku hrozí zánik. Domácí rejdaři a přístavy nestačí počítat ztráty, které jim způsobuje nesplavná labská vodní cesta. Tvrdí, že jedinou možností, jak lodě udržet v provozu, je vybudování jezů na dolním toku řeky. Proti vodním stavbám se však postavili ekologové. Loni se lodní doprava zcela zastavila kvůli nízké hladině Labe na dva měsíce. Půl roku byla plavba omezena na minimum. Ztráty vyčíslili dopravci na čtvrt miliardy korun. "Ne všechny ztráty jsou odůvodněné. Podle našich výpočtů dosáhly 82 milionů,"poznamenal ministr dopravy Milan Šimonovský. Vláda však v prosinci 2003 schválila kompenzaci 25 milionů. "Ze slíbené částky jsme nedostali ani korunu," posteskl si člen představenstva Československé plavby labské Miroslav Šefara. Šífaři však tvrdí, že nechtějí být v podnikání závislí na státní almužně. Požadují, aby se stát postaral o dobudování labské vodní cesty. Projekt předpokládá výstavbu dvou nízkých jezů v Prostředním Žlebu a Malém Březně. Tím by lodě mohly plout na ponor 140 centimetrů 345 dní v roce, tedy za stejných podmínek jako na německé straně Labe. Ministerstvo životního prostředí a ekologické iniciativy však takové řešení odmítají. Podle jejich názoru by vyšší vodní hladina poškodila cenné přírodní lokality v okolí řeky. Jezy postavené v minulosti mezi Lovosicemi a Chvaleticemi však žádné ohrožení pro ekologii neznamenají.
Letitý spor se má v příštích dnech vyřešit ve sněmovně. Poslanci budou na této schůzi schvalovat zákon o vnitrozemské plavbě, který prohlašuje labskou vodní cestu za obecně prospěšnou. Na stavbu jezů v chráněné krajinné oblasti by nemusela být výjimka ministra životního prostředí. "Nevím, jak zákon dopadne. Někteří členové klubu ODS pro něj ruku zvednou, ale rozhodnou hlasy sociálních demokratů," uvedl včera poslanec ODS Karel Sehoř. Svaz dopravy upozornil vládu, že zastavení plavby by mělo vážné následky. "Do roku 2015 má přeprava zboží severozápadním směrem stoupnout o 137 procent. Při nefungující lodní přepravě se veškerý provoz přesune na kamiony. V monopolním prostředí prudce stoupnou ceny dovozného a zejména se výrazně v celé oblasti zhorší životní prostředí a bezpečnost provozu,"varuje svaz.