Petici za referendum podepsali fiktivní lidé [plný text článku | kategorie: Veřejná městská doprava – ČR, Děti Země | Plzeňský deník | Tereza Maixnerová | 14. 2. 2004] [tisk] Městská doprava zdarma - to je jeden z nápadů Dětí Země, jak vyřešit nedostatek podpisů v petici na uspořádání referenda. Referendum za městskou hromadnou dopravu zdarma! To je jeden z nápadů Dětí Země, jak vyřešit to, že plzeňská radnice hodila aktivistům `na hlavu` první návrh na vypsání referenda za snížení cen jízdného. Pod petičními archy totiž prý není dost podpisů. Přestože aktivisté tvrdili, že mají téměř 15 tisíc platných podpisů, magistrátní úředníci při přezkoumávání zjistili, že jich více než 2500 chybí. Mnoho z podepsaných lidí totiž podle registru obyvatelstva neexistuje. "Listiny měly podle návrhu Dětí Země údajně obsahovat 14 665 podpisů podporovatelů návrhu. Porovnali jsme je s evidencí obyvatel města. Po odečtení počtu osob neznámých, neztotožnitelných, duplicitních a neoprávněných bylo možno považovat za platné 11 465 podpisů. Navrhovatelé ale měli předložit nejméně 13 980 platných podpisů," říká šéf magistrátního odboru vnitřních věcí Karel Lukeš. Některé podpisy se podle něj objevily až šestkrát, u jiných je neúplná adresa, nepravdivé či nečitelné údaje nebo je signatářům méně než osmnáct let. Děti Země teď mají deset dnů na to, aby chyby napravily a předaly radnici petiční archy v pořádku. "Jak budeme postupovat, zatím nevíme. Rozhodneme se přes víkend," říká Martin Marek z Dětí Země. "Chyba se například stala u lidí, kteří místo oficiální adresy trvalého pobytu napsali tu, kde skutečně bydlí. Není v našich silách kontrolovat adresy všech podepsaných ani prověřovat, zda se někdo nepodepsal vícekrát," vysvětluje Marek.
Radnici také chybí návrh, jak referendum financovat. Aktivisté ale tvrdí, že lze referendum spojit s volbami do Evropského parlamentu. To by prý značně snížilo náklady. "Výdaje je možné zaplatit z rozpočtu města nebo dopravního podniku. Kde ušetřit, už jsme tedy navrhli," odmítá názor radnice Marek. Aktivisté vidí několik možností, jak postupovat. "Můžeme doplnit chybějící údaje, sbírat další podpisy, požádat lidi se špatně uvedenou adresou o nápravu... Uvažujeme rovněž o nové petici za referendum o hromadné dopravě zdarma," říká Marek. Akciovka dopravního podniku by se prý mohla stát příspěvkovou organizací města a vozit cestující zcela zadarmo. Pak by podle něj totiž referendum nebylo o výši jízdného, ale o jeho úplném zrušení a transformaci společnosti. "Můžeme také tlačit na zastupitele, aby sami vypsali referendum a případně změnili otázky tak, aby vyhovovaly zákonu," uvažuje nad další variantou Marek. Poslední úpravy včera čekaly nové radarové stanoviště na Bílé Hoře, než jej město předalo do užívání policistům. Více na jiném místě této stránky.