Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Sever proti jihu po česku
[plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R35 | Noviny Svitavska | Zuzana Fruniová | 14. 2. 2004] [tisk]
Varianta severní
Vyjádření hejtmana starosty překvapilo. V rámci připravované výstavby rychlostní komunikace R35 zůstaly ve hře z původních pěti variant pouze dvě alternativy: severní, kterou podporuje ministerstvo dopravy, a jižní. Ta nachází zastání u ministerstva pro životní prostředí. V prosinci loňského roku jednalo na toto téma i krajské zastupitelstvo, které zvedlo ruku pro variantu severní. Ačkoli se na první pohled zdálo, že je vše rozhodnuto, naději vlil do žil příznivcům varianty jižní samotný hejtman Pardubického kraje Roman Línek. "V tuto chvíli to není tečka," uvedl na nedávném setkání starostů správního obvodu, ve kterém město Svitavy vykonává rozšířenou působnost státní správy. Svým konstatováním překvapil všechny přítomné. Odpověď na otázku, zda se jedná o pouhou politickou šarádu, či vážně míněná slova, hledá nyní nejeden zasvěcený představitel samosprávy. "Já sám jsem hlasoval pro variantu severní," netajil se hejtman svým postojem k otázce řešení R35 a vzápětí dodal: "Nesouhlasím se dvěma stanovisky: že severní varianta je dražší a že jižní trasa bude znamenat příliv investorů." Hejtman dále mimo jiné konstatoval, že odhaduje termín konečného hlasování o územním plánu kraje zhruba za rok. "Budou se ještě zjišťovat všechny plusy a mínusy, které nás u severní varianty na cestě k její realizaci čekají. Pokud se zjistí, že zápory budou převažovat, a že by mohlo dojít k časovému ohrožení realizace stavby, není vyloučeno, že zastupitelé své rozhodnutí z prosince loňského roku změní," vyjádřil se Línek a zdůraznil: "Nejednalo se o konečné rozhodnutí, ale dílčí." Ke konceptu územního plánu vyššího územně ­ správního celku Pardubického kraje byla vypracována řada stanovisek.
Varianta C ­ jižní (alternativa)
Pražská společnost DHV, poradenská firma v oblasti stavebnictví, považuje za nejméně nákladnou variantu tu, kterou navrhuje zároveň i ministerstvo životního prostředí: C ­ jižní (alternativa). Srovnání variant podle odborného odhadu výše stavebních nákladů vyznívá podle stanoviska firmy DHV nejpříznivěji právě pro tuto trasu, a to jak v celkové ceně, tak také v ceně za jeden kilometr. Zatímco severní varianta by si vyžádala zhruba 22 miliard korun, varianta jižní o šest miliard méně. Severní trasa je podle posudku DHV tedy přibližně o čtyřicet procent dražší.
Ministerstvo dopravy se kloní pro trasu severní
Ve svém posudku mimo jiné uvádí, že varianta severní sleduje základní cíl z hlediska Pardubického kraje, to je zlepšení spojení Ústí nad Orlicí, České Třebové a Lanškrouna s Pardubicemi, přičemž zároveň v obchvatu České Třebové, Rybníka a Třebovic řeší i přeložku silnice I/14. Ministerstvo však posuzovalo pouze variantu C ­ jižní, přičemž tato trasa je vedena napříč územím ve směru od Chocně k Litomyšli. Od Vysokého Mýta až k Opatovci pak tato varianta podle ministerstva dopravy je vedena k souběhu se stávající I/35, a tím toto řešení narušuje myšlenku vybudování obchvatu měst Vysoké Mýto a Litomyšl. Prosazovanou variantu C ­ jižní (alternativa) ministerstvo vůbec neposuzovalo, zabývalo se pouze jednou z původních alternativ.
Odborný posudek fakulty Českého vysokého učení technického Praha doporučuje jako nejlepší variantu C ­ jižní (alternativa), stejný názor zastává i ministerstvo životního prostředí a společnost SURPMO Hradec Králové. Posouzení variant řešení R 35 zpracovala i firma VALBEK. Ta jednoznačně nedoporučuje variantu jižní a dokonce se domnívá, že by měla být ze zvažovaných alternativ zcela vyloučena. S ohledem na skutečnost, že se jedná o zpracovatele severní trasy, je více než zřejmé, že jejich stanovisko není příliš objektivní. K požadavku ministerstva dopravy se kloní i další zpracované hodnocení firmy ATEM Praha.
Václav Koukal, starosta města Svitavy: "Chtěli bychom dát na stůl ještě některé argumenty, které by mohly ovlivnit konečné stanovisko. Vyjádření k R35 je trojí: ministerstva dopravy, životního prostředí a zastupitelů kraje. Ministerstvo životního prostředí doporučuje jako nejlepší variantu C ­ jižní(alternativu), ministerstvo dopravy, ačkoli nezná variantu jižní, se vyjádřilo pro trasu severní. To se mi zdá poněkud nešťastné. Chtěli bychom argumenty, které zpracovaly některé odborné organizace, znovu shromáždit a nabídnout je oběma ministerstvům, aby se s nimi lépe a podrobněji seznámila. Když jsem byl na krajském zastupitelstvu, tak jsem viděl, že výbor pro strategický rozvoj se jednoznačně rozhodl pro jižní variantu, stejně tak i výbor pro životní prostředí. Výbor pro dopravu vyjádření nedal."
Josef Ošťádal, starosta města Moravská Třebová: "Města Svitavy, Moravská Třebová a Litomyšl podporují spíše jižní variantu, která neprošla. Zatím ale není rozhodnuto, uvidíme, co bude dál. Doufám hlavně, že silnice bude realizovaná v brzké době. Na setkání starostů měst bývalého okresu jsme se všichni shodli na tom, že dostupnost rychlostní komunikace zvyšuje potencionální možnost* Při respektování urbanistických vazeb je zřejmé, že propojovaná rychlostní komunikace R35 Hradec Králové ­ Olomouc ­ Lipník nad Bečvou, která je součástí dopravního systému dálniční a silniční sítě, by měla mít především tranzitní a nikoliv obslužný charakter. Pouze při respektování této funkční charakteristiky je možné, aby byl uplatněn význam rychlostní komunikace R35 ve vztahu k dálnici D47 (Brno ­ Ostrava ­ státní hranice s Polskem), k dálnici D11 (Praha, Hradec Králové ­ státní hranice s Polskem) a k silnici E 442 a E 462, to je ke komplexnímu severojižnímu a zapádovýchodnímu propojení evropského významu.
Vzhledem k "obslužnému významu" nové R35, navrhovaná severní trasa svým průběhem zpochybňuje základní charakteristiku investic do našich měst. To se pak odráží ve snižování nezaměstnanosti. Města na severu Pardubického kraje tolik tato věc netíží."
Jan Janeček, starosta města Litomyšle: "Stávající rozhodnutí o rychlostní komunikaci R35 chápeme jako politické rozhodnutí." Miroslav Popelka, starosta města Polička: "Myslím si, že pro region je důležité, aby rychlostní komunikace byla k dispozici. Všem je zřejmé, že jižnější varianta by byla asi rychlejší. Pro nás konkrétně je důležité, aby jsme se na ni mohli dostat. Není podstatné, jestli se na ni napojíme za pět nebo deset minut, ale hlavně, aby se co nejdříve postavila a mohla využívat."
Libor Zajíček, starosta obce Rybník, Ústeckoorlicko: "Na setkání všech zástupců území, jichž se týká severní varianta, a kteří zaslali k projednávanému konceptu záporné stanovisko, jsme se shodli: žádáme krajské zastupitelstvo, aby přehodnotilo své rozhodnutí z prosince loňského roku. Upřednostňujeme jižní variantu, která nepřinese výrazné zhoršení pro naše lidi. Je totiž ekologičtější i ekonomičtější. Své stanovisko zastupitelům předložíme po projednání v zastupitelstvech jednotlivých obcí." rychlostních silnic: tranzitní rychlá doprava a propojení vzdálenějších sídel. Ve srovnání s variantou C ­ jižní (alternativa) je severní trasa R35 delší asi o 20 procent. Je tudíž pro dálkovou tranzitní dopravu méně výhodná. Severní trasa vychází z porovnání s jižní variantou jako dražší o obchvaty Vysokého Mýta a Litomyšle, které je třeba vybudovat v každém případě. Tím, že se severní trasa rychlostní silnice odchyluje od tradičního dopravně urbanistického koridoru (okolo dnešní I/35) jedná se o trasu novou, která prochází kvalitním přírodním a krajinným územím, které z ekologického hlediska výrazně znehodnocuje. Z obecného hlediska lze chápat variantu C ­ jižní (alternativa) jako protipól varianty severní.
Posudky, stanoviska a podklady ke konceptu
Podíváme­li se do historie, připomíná dnešní boj o to, kudy povede trasa rychlostní komunikace R35, tak trochu válku Severu proti Jihu. Pravda, jen poněkud pozměněna moderní dobou a v jiné zeměpisné šířce. Průmyslový sever kontra "zaostalý" jih, rozum proti politickým, a možná i jiným ambicím. Co zvítězí? V tuto chvíli je jen těžko odhadovat, na obou stranách stojí totiž soupeři, kteří třímají v rukou těžké kalibry. Věřme, že alespoň tentokráte dojde do cílové rovinky s vítězným vavřínem právě rozum.
Názory ­ Názory ­ Názory
Co si myslí odborníci z brněnské vysoké školy? Město Svitavy si nechalo zpracovat odborný posudek variantních řešení rychlostní komunikace R35 v rámci projednání konceptu územního plánu vyššího územního celku Pardubického kraje od fakulty ČVUT Brno. Vypracované posouzení obsahuje mimo jiné i následující stanoviska:
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu