Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Dálnice Brno – Vídeň. Ano, či ne?
[plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – ČR: ostatní | MF Dnes | Jaroslav Čuřík | 16. 2. 2004] [tisk]
V rakouské hospodě se sešli odpůrci i příznivci stavby dálnice, která má protnout Pálavu. Slova plná emocí. Křik prolínajících se hlasů. A zcela zaplněná místnost. V restauraci Mayer v rakouském Drasenhofenu to v pátek večer vřelo. Nerozšoupli se tam však štamgasti. To se jen v hospodě sešlo na sedm desítek místních a několik Moravanů z opačné strany hranice. Zhoustlou atmosféru mělo na svědomí něco, co ještě neexistuje: dálnice, která za pár let spojí Brno s Vídní. V Gasthausu Mayer se sešli odpůrci i příznivci stavby. "Chceme být zdraví, ale současně děláme vše pro to, abychom se zničili. U frekventovaných silnic hrozí například lidem až o dvacet procent vyšší riziko infarktu, děti, které tam bydlí, mají ve škole horší výsledky, vyšší tep i tlak," upozornil na škodlivé důsledky dálničního provozu lékař Herbert Untner z občanského sdružení Poysbrunn.
Podle něho není pravda, že dálnice přinášejí hospodářský rozvoj. "Ze srovnání vychází, že tam, kde je nejvíce dálnic, je nejnižší národní produkt," použil příklad z Rakouska. Z české strany se do diskuse zapojila hlavně Libuše Obrdlíková z Bavor na Břeclavsku. Přizvaný tlumočník při vzrušené diskusi rezignoval, a tak sama občas potichu tlumočila ostatním Moravanům. Pak na mapě ukázala, že dálnice protne Pálavu a poničí životní prostředí. Podle některých moravských aktivistů by bylo lépe vést trasu na jihu Moravy ne přes Mikulov, ale přes Břeclav. To však ministr dopravy Milan Šimonovský už dříve vyloučil. Ne všichni s odpůrci dálnice souhlasili. Místostarosta Mikulova Jaroslav Smečka je vyzval k uvážlivosti.
"Dáme přednost životnímu prostředí, nebo podpoříme vznik pracovních míst? Když se měla v devatenáctém století stavět přes Mikulov železnice, odvrátila to lobby místních špeditérů, kteří rozváželi zboží koňmi. Železnice tak vede přes Břeclav. Ta byla tehdy nevýrazná, ale trať jí přinesla rozvoj," použil místostarosta příklad z minulosti. Nejhlasitějším oponentem aktivistů byl starosta Drasenhofenu Hubert Bayer. On sám totiž léta prosazuje stavbu obchvatu obce. Ten má být součástí výstavby dálnice. Nyní projíždějí všechna auta přímo Drasenhofenem. Hukot nákladních aut, který doléhal z několik metrů vzdálené silnice dovnitř hospody, jakoby jeho výhrady potvrzoval. Zástupci občanských sdružení se však dívají na dálnici ze širšího hlediska. "Náš návrh je udělat nejprve obchvaty obcí, počkat, jaký provoz přinese rozšíření Evropské unie a teprve pak jednat dál. Je přece nesmysl dělat něco naslepo," řekl Peter Gregshammer z občanského sdružení Wolkersdorf

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu