Dálnice D11 realitou? [plný text článku | kategorie: Dálnice – D11 | Svět motorů | mm | 16. 2. 2004] [tisk] V druhé polovině ledna letošního roku začaly opět probíhat stavební práce na dálnici D11. Výstavba chybějících 48,7 km bude stát zhruba 14,45 miliard korun. Před čtrnácti lety skončila výstavba dálnice D11 u Poděbrad. Od toho okamžiku nastal relativní klid vyplněný četnými spory a dohady. Až do úterý 20. ledna 2004. Poklepáním kladívka na základní stavební kámen byla za účasti ministrů další výstavba dálnice slavnostně zahájena. "Dopravní situace v našem centru města způsobuje skutečné a bez nadsázky přímé ohrožení zdraví, života a majetku našich obyvatel," řekl starosta Chlumce nad Cidlinou. Obyvatelům v této oblasti nově zahájená stavba ovšem žádnou úlevu v dopravě zatím nepřinese. Výstavba totiž probíhá na nikam nevedoucím úseku, který tvoří dva mosty nad železniční tratí u Poděbrad a kilometrový úsek mezi nimi. Pro jeden z mostů navíc stavební povolení stále chybí. Dálnice, která má být zprovozněna do konce roku 2005 bude v některých částech hotova jen v polovičním profilu, stejně jako je tomu u plzeňského obchvatu. Další úseky dálnice (k Hradci Králové) probíhají přes pozemky, z nichž zhruba 20 % musí být teprve odkoupeno a mezi ně patří i pozemek vlastněný 67 ekologickými aktivisty. Kromě těchto zdlouhavých jednání musí ještě Ministerstvo životního prostředí udělit výjimku z ochrany kriticky ohrožených druhů, na kterou mohou ekologické spolky podat odvolání. Přesto se předpokládá, že do Hradce Králové bude dálnice D11 vést již v roce 2006 a od Jaroměře k polským hranicím se budou motoristé dostávat po rychlostní silnici.