Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Novela zákona o plavbě na řekách ohrožuje přírodu
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – kanál DOL | MF Dnes | ČTK | 17. 2. 2004] [tisk]
Nebezpečí pro přírodní rezervace při tocích Moravy a Bečvy představuje novela zákona o vnitrozemské plavbě, kterou v pozměněné podobě schválil Senát a vrátil ji Poslanecké sněmovně. Podle senátorky Jitky Seitlové (NEZ) zákon počítá s tím, že se řeka Morava od ústí Bečvy stane dopravně významnou využívanou cestou. "Nese to s sebou závazky a požadavky, které nelze splnit bez výrazných zásahů," řekla Seitlová. Pokud by řeka Morava od ústí Bečvy splňovala svými parametry stejné plavební podmínky jako Labe od Chvaletic, stala by se podle ní plavební dráhou. "Povodí Moravy bude muset zajišťovat plavebně-provozní podmínky celého úseku, jako je například hloubka toku 2,2 metru a šířka 20 metrů," upozornila senátorka. To přitom není možné bez větších technických zásahů a investic a v ohrožení se tak ocitnou například tři národní přírodní rezervace a pět přírodních rezervací v oblasti.
"Změna byla vysvětlována tím, že je třeba zlepšit podmínky pro rekreační plavbu na Baťově kanálu. Ten však tvoří jen malou část území, s nímž novela zákona počítá. Nejde o dopravu rekreační, ale nákladní. Zákon dává právní nástroj těm, kteří chtějí budovat kanál Dunaj – Labe – Odra," soudí senátorka. Ředitelka odboru plavby a vodních cest ministerstva dopravy Magdalena Konvičková obavy ze zásahu do vodních toků odmítá. Jediným důvodem poslanecké iniciativy na změnu zákona by podle ní byla snaha najít právní důvod pro povinnost a hrazení nákladů na údržbu a provoz. "Jakákoliv investice do vodních cest musí být v souladu se státní dopravní politikou, která je součástí přístupových dokumentů EU. V dokumentech není žádné zahájení výstavby průplavu Dunaj – Labe – Odra, není tam žádné splavnění řeky Moravy a Bečvy či budování plavebních komor na těchto řekách," řekla Konvičková.
Novela zákona o vnitrozemské plavbě měla podle Seitlové původně obsahovat pouze nezbytné právní úpravy pro sladění české legislativy s právem EU v oblasti přepravy nebezpečných věcí. Návrh uzákonit vodní tok řeky Moravy od ústí Bečvy jako dopravně využívanou významnou cestu prosadil poslanec Antonín Zralý. Senátorka kritizuje, že záměr nebyl projednán s krajskými či obecními samosprávami v Olomouckém kraji. "Žádné informace o tom nemáme, přišel jsem se něco dozvědět. Zásah do toků by měl nepříznivý dopad například na přírodní rezervaci Zástudánčí u Přerova a dalších oblastí," uvedl pracovník odboru ochrany životního prostředí přerovské radnice Tomáš Ehl. Komise životního prostředí Olomouckého kraje doporučila hejtmanovi Janu Březinovi, aby se ve sněmovně vyslovil proti novele.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu