Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Pravda o jezech na Labi
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Lidové noviny | Jiří Aster | 17. 2. 2004] [tisk]
Poradce ministerského předsedy Lukáš Jelínek ve svém příspěvku uvádí několik tvrzení k problému jezů na Dolním Labi, které jsou vyloženě v rozporu se skutečností (Kauza Labe: vládní poslanci mají novou šanci držet se programu, LN 10. 2.). Především se tento expert odvolává na nesouhlasné stanovisko saské vlády. To je vyložená nepravda, pan ministr životního prostředí Flath pouze pronesl několik výroků tohoto druhu, ostatní členové vlády se od toho distancovali. Labe je spolkovou dopravní cestou, a proto o ní rozhoduje spolková vláda a ne zemská. Navíc další země na Labi, Sasko-Anhaltsko, iniciovala v říjnu ve Spolkové radě rezoluci "Dejte plavbě šanci", která odsuzuje politiku Zelených vůči vodní dopravě a která byla schválena deseti zeměmi proti čtyřem, Sasko se zdrželo.
Pan expert nemá rovněž pravdu, když tvrdí, že Němci se středním Labem nebudou nic dělat. V zápise z porady v říjnu 2003 mezi spolkovým ministerstvem dopravy a ministerstvem životního prostředí je uvedeno, že Labe v SRN bude upraveno na hloubku 160 centimetrů, tedy na parametr, na který jsou projektovány jezy na území Česka. Projekt jezů byl hodnocen odborníky z Německa a EU a byl schválen jako jediné řešení vzhledem k charakteru spádu řeky v ČR. Výzkumy potvrdily, že v případě povodní budou obě díla neutrální, opět v rozporu s tvrzením experta. Ten dále tvrdí, že jezy mají řešit zaměstnanost v severních Čechách. To je opět v rozporu se skutečností, bez vodní dopravy se například nedá realizovat řada investičních celků vyráběných v celé republice, atrakce zemědělských produktů je rovněž celorepubliková. Další blud je obsažen v tvrzení o kapacitě železniční trati podél Labe. Každý nádražák panu Jelínkovi řekne, že tato cesta je na pokraji vytížení a navíc má na ní být omezen provoz pouze po jedné koleji po dobu pětileté rekonstrukce.
Ani tvrzení o neefektivitě vyslovené Světovou bankou není pravdivé. Světová banka se vyjadřovala k efektivnosti připravovaných celkových investic do vodní dopravy vzhledem k přepravovanému objemu, v těchto investicích však dvě třetiny tvoří projekt napojení Břeclavi na Dunaj. Zamítnutí projektu přinese přeložení dopravy z Labe na silnici, kde dle studie univerzity z Münsteru vyprodukují automobily oproti vodní dopravě pětkrát více škodlivin. To bude ekologický přínos české fundamentalistické politiky v této oblasti, kdy ochrana přírody je prosazována za každou cenu, i kdyby se tím mělo zničit životní prostředí. Obavu z tohoto vývoje vyslovili i poslanci Spolkového sněmu v apelu na vládu SRN v loňském roce, kdy požadovali vypracování studie o dalším vývoji v dopravě po rozšíření EU.
Renomovaná firma Planco zpracovala pro německou vládu studii, kde předpovídá další nárůst přeshraničních přeprav na hranici s ČR o 137 procent do roku 2015 a existují oprávněné obavy z dopravního kolapsu na německých silnicích. Proto vláda SRN počítá na silnici se zavedením mýtného, které bude dále zvyšováno, aby byl vytvořen tlak na přechod zboží na železnici a vodní dopravu. Železnice nemá kapacitu, vodní dopravu zrušíme a silniční bude drahá. To pozná každý občan této země s vysokým podílem exportu a importu. A dopady do ekonomiky včetně zaměstnanosti budou více než fatální. Rušení labské dopravní tepny za této situace by bylo skutečným zločinem jak z pohledu ekonomiky tak i životního prostředí a politiky udržitelného rozvoje. Zarážející na celé záležitosti je mizivá znalost problematiky ze strany pana Jelínka, který se představil jako poradce premiéra za peníze daňových poplatníků. Čtenář si musí zákonitě položit otázku, jak fundovaně může rozhodovat tato vláda má-li takto kvalifikované poradce.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu