Do dopravní infrastruktury musí vstoupit soukromý kapitál [plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR | Dopravní noviny | Pavel Kačer | 19. 2. 2004] [tisk] Ing. Petr Bendl pro DN: "Doprava potřebuje vizi a koncepci" je název programu, který je veřejně přístupný na osobní internetové stránce stínového ministra dopravy (a spojů) za ODS ing. Petra Bendla. Současná vláda podle něj rozvoj dopravního sektoru "neřeší komplexně a s přihlédnutím ke všem souvislostem a především s důrazným akceptováním požadavků na hospodárnost a efektivnost při státním financování rozvoje dopravní infrastruktury v ČR". O jeho konkrétních záměrech jsme se stínovým ministrem, středočeským hejtmanem a místopředsedou ODS Petrem Bendlem hovořili na počátku února. Jak se změní dopravní politika státu, pokud Občanská demokratická strana převezme vládu? Nebo budete pokračovat ve ‚vyjetých kolejích'?
Myslím, že není možné říci, že se bude začínat od bodu nula. To v žádném případě, ať mluvíme o dopravě silniční, železniční, letecké nebo lodní. Všechny mají své nedostatky, ale v zásadě platí, že je potřeba narovnat ekonomické vztahy. Například vyvíjet tlak na České dráhy, aby měly vyrovnané hospodaření, s narovnáním příjmů s výdaji. Můžete uvést jeden z příkladů toho, v čem tkví nárůst deficitu?
Když už jsem začal s drážní dopravou: to, co nás čeká a nemine, je zamezení křížového financování nákladní a osobní dopravy v souladu s EU. To by mělo vést ke stabilizaci nákladní dopravy a k záchraně našeho vlajkového dopravce před krachem. V současnosti se zisky z nákladní dopravy přelévají do osobní dopravy. Do budoucna to bude pod kontrolou orgánů Evropské unie. To je na jednu stranu dobře, ale na druhou stranu se tak odkryjí obrovské propady v oblasti osobní dopravy v souvislosti s její regionalizací. Ta přinese obrovské problémy, například na trase mezi Libercem a Plzní. Středočeský kraj je uprostřed a všechna specifika, která z toho vyplývají, budou těžko uchopitelná. Vzniknou velké problémy, protože krajská zastupitelstva budou chápat jinak svou prioritu ve středočeském a jinak v jihočeském regionu. Pokud odpadne křížové financování, o to více se prohloubí dluh v osobní dopravě...
Kraje nebudou mít potřebné peníze v rozpočtech. Dojde k odhalení obrovského propadu financování osobní dopravy. V diskusích s ČD, případně s dalšími dopravci se budou hledat nejvhodnější řešení, které spoje zachovat a které nikoli. Jak velký deficit asi vznikne?
To je dnes těžké odhadnout. Spíše je třeba se zeptat, jak se na deficit připravit nebo jak ho snížit. Efektivní by bylo snižovat nákladní silniční dopravu a více využívat železnice. Tím si pomůžeme hned dvakrát: jednak budeme ochraňovat stav komunikací, protože ten je nákladní přepravou hodně devastován, a zároveň ekonomicky pomůžeme železniční dopravě. Budou se tedy administrativně zvyšovat náklady autodopravců?
Země kolem nás postupně přecházejí na elektronické mýtné. Nezbude, než se tomu přizpůsobovat. I když za sebe říkám, že to vidím nerad. Abychom ochránili daňového poplatníka a domácí dopravce, budeme muset o elektronickém mýtném také uvažovat a hledat způsob, jak ochránit svoje teritorium, svoje komunikace. Cílem je, aby daňový poplatník nehradil škody, které na silnicích zanechají cizí kamióny. Jste zastáncem elektronického mýta?
"Ne že bych byl jeho superzastáncem. Řekl bych, že je nám vnucováno. Kdybych o něm mohl rozhodovat, byl bych určitě proti. Je to stejné jako s investičními pobídkami. Všechny státy se snaží lákat investory na daňové úlevy a my se tomu musíme přizpůsobit. Ale je to špatně. Váš kolega Martin Říman byl zastáncem tvrdé privatizace v železniční dopravě. Spočívá řešení v tom, že se problémů ujmou soukromé podniky?
Určitým řešením je větší míra privátního kapitálu. Souvisí to s tím, co jsem říkal na počátku - s narovnáním ekonomických vztahů. Nemůže platit, že z kasy vydám víc, než kolik do ní přijde. Jestliže není kde brát, musíme hledat vícezdrojové financování. Privátní sektor má své místo jak v budování železniční infrastruktury, tak dopravní infrastruktury vůbec. Pokud samozřejmě nechceme zvedat daně občanům - a to já skutečně nechci. V oblasti provozování dopravy je nutné otevřít trh. Evropa nás do toho koneckonců velmi tlačí. V oblasti vlastnictví dráhy mám pocit, že to je jedna z věcí, kterou bychom měli sledovat a hledat výhodnost hlavně pro daňového poplatníka. Jak vidíte další osud Českých drah? Mají se přetransformovat do soukromoprávní podoby?
K tomu opravdu spějeme. Nejde o transformaci, ale o vstup soukromého kapitálu. Je také třeba definovat vztahy, které jsou dnes napadány některými politickými stranami - například zda mají ČD vlastnit majetek jako nádraží a podobně. Myslím si, že dříve nebo později to stejně nebude možné, protože EU bude vytvářet tlak na konkurenční prostředí. Budeme muset odmazávat všechny monopoly. ČD možná pomýšlely na výsadní postavení mezi dopravci, ale to by určitě napadla konkurence. My tvrdíme, že chceme rovné podmínky pro všechny, a platit to musí obousměrně. Nebojíte se o ČD? Může přijít zahraniční dopravce a zlikvidovat je...
Pro mě je podstatné hledisko ,co je dobré pro lidi, pro daňového poplatníka'. Byl jsem starostou Kladna a slýchal jsem, jak to bude krásné, až čeští podnikatelé povedou Poldovku. A všichni víme, jak to dopadlo. Je mi jedno, jestli to bude Švéd, Ital nebo kdokoli jiný, důležité je, zda z toho obyčejní lidé něco budou mít. Zda tu bude konkurence a zákazník si bude moci vybrat, zda za své peníze dostane kvalitní a levnou službu. To nejde nařídit administrativně, to musí vyřešit trh. Pokud však zatížíte autodopravce vyššími náklady, postihne to v konečném důsledku i občany-spotřebitele...
"To je velmi pravděpodobné. Lhali bychom, kdybychom tvrdili opak. Ale balík peněz je jen jeden. A mně z principu vadí, že by někdo jiný za mě měl určovat, kam musím dát peníze. Sám se chci rozhodnout, který dopravní prostředek si vyberu a kudy pojedu. Vrátí se vybrané peníze do dopravní infrastruktury, nebo skončí někde v černé díře?
Chceme snížit míru přerozdělování a samozřejmě ponechat peníze tam, odkud přišly. Silnice jsou dlouhodobě podinvestovány. Pro nás to znamená nastavit podmínky tak, aby soukromý kapitál mohl vstoupit do budování dálniční sítě. Tím chceme odlehčit silnicím nižších tříd. Pro nás je stěžejní dobudování dálniční sítě a obchvatu Prahy. Myslíte si, že má Státní fond dopravní infrastruktury, proti jehož vzniku se ODS stavěla, budoucnost?
Ne. Myslím, že nemá. Už z toho důvodu, že více než polovina celkových příjmů SFDI vede z FNM. Co se stane, až dojdou peníze z privatizace? Jsem pro to, aby ze SFDI vzniklo speciální oddělení ministerstva dopravy. Jsem přesvědčen o tom, že kraje mají dostat prostředky cestou rozpočtového určení daní. Na komunikace 2. a 3. třídy by měly jít peníze nikoli přes fond, ale přímo krajům. A byla by to krajská zastupitelstva, která by rozhodovala o politice údržby, oprav a investic. V současnosti o tom rozhoduje Státní fond dopravní infrastruktury. Jste známý snahou privatizovat organizace správy a údržby silnic, respektive pověřit některé soukromé subjekty, aby se o komunikace staraly...
Ten dovětek je správný. Vím, že privatizovat SÚS není možné. SÚS zajišťují výkon státní správy. My jsme ve Středočeském kraji z dvanácti SÚS udělali čtyři a propustili zhruba šedesát úředníků s vědomím toho, že výkon státní správy tam zůstává. Práce v oblasti údržeb a investic chceme zajišťovat dodavatelsky. SÚS je kontrolní orgán, který přebírá komunikace, kontroluje, zda jsou v pořádku. Dříve to všechno dělaly vlastními silami. Stroje na letní údržbu v zimě stály a stály nás taky peníze a obráceně. Můžete uvést konkrétní výsledky?
Ano, mnohem víc investujeme do komunikací z rozpočtu kraje. Ze SFDI to je kolem sta miliónů Kč ročně. I když je to na 8600 kilometrů silnic stále málo, jsem přesvědčen, že nový systém rozhodně funguje lépe. Zůstává jeden velký problém, který vláda ignoruje. Pod krajskými komunikacemi zůstalo nevypořádáno obrovské množství pozemků, které patří soukromým osobám. Kraje budou muset v budoucnu zaplatit to, co neudělal stát. A to může přijít daňové poplatníky hodně draho. Až vstoupíme do EU, všichni se budou divit, jak rychle a na čí úkor budeme muset závazky vypořádat. Jste tedy do budoucna optimista?
Ano, myslím, že kraje, když teď budu mluvit jako hejtman, se opravdu snaží. Děláme nové věci v nových podmínkách, které jsme nemohli nikde okoukat. Máme spoustu důvodů být optimisty.