Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Ministři V4 jednali o pokroku spolupráce v oblasti kombinované dopravy
[plný text článku | kategorie: Kombinovaná doprava – svět, Internet | Dopravní noviny | Petr Jechort | 19. 2. 2004] [tisk]
Na počátku února se v jihomoravských Čejkovicích sešli ke dvoudenním jednáním ministři dopravy zemí Visegrádské čtyřky. Jedním ze společných závěrů, na nichž se ministr dopravy ČR Milan Šimonovský, slovenský ministr dopravy, pošt a telekomunikací Pavol Prokopovič, maďarský ministr hospodářství a dopravy Ferenc Kovács a polský místopředseda vlády a ministr infrastruktury Marek Pol dohodli, byl zájem na pokračování spolupráce v oblasti kombinované dopravy. Ministři se v souladu s loni přijatou "Společnou deklarací k rozvoji kombinované dopravy" například dohodli na dalším pokračování činnosti expertní skupiny pro kombinovanou dopravu. Skupina by se měla zaměřit zejména na zajišťování a zpracovávání srovnatelných statistických údajů o kombinované dopravě, které budou následně využity na podporu jejího dalšího rozvoje. Skupina bude dále podporovat společné projekty a postupy, které povedou ke zvýšení podílu kombinované dopravy na celkovém trhu nákladní dopravy. Ministři se shodli na tom, že v zájmu dosažení tohoto cíle bude nutné především zrychlit odbavování všech nákladních vlaků na státních hranicích. Ministr Milan Šimonovský v této souvislosti uvedl, že bude třeba vypracovat například technologické předpisy pro urychlení provozu na hranicích. Ministři Visegrádské čtyřky budou usilovat o to, aby modernizace železničních a silničních hraničních přechodů byly zakotveny v mezivládní dohodě, a to včetně jejich časového harmonogramu, řekl dále Milan Šimonovský.
Ministři se rovněž dohodli na pokračování práce ad hoc expertních skupin pro koordinaci přípravy a realizace přeshraničních infrastrukturních projektů států V4. Ministerstva určí odpovědné experty pro jednotlivá přeshraniční spojení a zorganizují první expertní schůzky, na nichž by měly být podrobně stanoveny současné problémy přeshraničních koridorů. Ministři byli zajedno také v tom, že je potřeba pokračovat v postupném zvyšování interoperability a také ve výměně názorů a stanovisek při projednávání II. a III. železničního balíčku s Evropskou komisí. Český ministr dopravy společně se svým slovenským protějškem dále informovali o tom, jak v jejich zemích pokračuje výstavba a modernizace železničních koridorů. Milan Šimonovský uvedl, že Česká republika zahajuje práce na 3. železničním koridoru. Podle Pavla Prokopoviče na Slovensku probíhají práce na 4. koridoru v úseku Kúty-Bratislava. K prioritám Slovenska náleží rovněž výstavba 6. železničního koridoru. Modernizace koridorů by měla výrazně přispět k rozvoji kombinované dopravy v základním směru sever-jih, jak to stanovila Společná deklarace k rozvoji kombinované dopravy.
Česká a slovenská strana se v neposlední řadě dohodly i na společném využívání kolejových vozidel. Maďarsko hodlá bojovat s negativními vlivy dopravy na životní prostředí. Podle maďarského ministra hospodářství a dopravy Ference Kovácse se Maďarsko hodlá výrazně zasazovat za omezování škodlivých vlivů dopravy na životní prostředí. Jedním z prostředků, jak toho dosáhnout, by se měla stát i kombinovaná doprava. Maďarsko proto hodlá v druhé polovině letošního roku iniciovat řadu jednání o kombinované dopravě, která by měla vést ke zvýšení její podpory. Ministři dopravy se naposledy setkali v loňském roce v Bratislavě, kde přijali Společnou deklaraci k rozvoji kombinované dopravy (viz rámeček).
Visegrádská skupina v nové etapě spolupráce
Deklaraci o spolupráci mezi ČSFR, MR a PR "Na cestě k evropské integraci" podepsali vrcholní představitelé tehdy tří zemí 15. února roku 1991 v severomaďarském Visegrádu. V letech 1993 až 1998 byla spolupráce v útlumu, její oživení přinesl až summit premiérů v roce 1998. Premiéři vlád na něm přijali společné prohlášení a schválili programový dokument "Obsah visegrádské spolupráce". Novou etapu charakterizuje intenzivní výměna informací na všech úrovních a zavedený systém rotujícího předsednictví. Od července roku 2002 do června loňského roku skupině předsedalo Slovensko, nyní předsednictví patří České republice. Důležitým pilířem všeobecné spolupráce zemí V4 při koordinaci probíhajícího integračního procesu je i součinnost v oblasti dopravy: vedle práce expertních skupin zahrnuje i setkání na nejvyšší úrovni - před jednáním v Čejkovicích se ministři dopravy naposledy setkali v dubnu loňského roku v Bratislavě, kde přijali text "Společné deklarace o rozvoji kombinované dopravy". Viz www.visegradgroup.org.
Společná deklarace k rozvoji kombinované dopravy
Ministr dopravy České republiky, ministr hospodářství a dopravy Maďarské republiky, ministr infrastruktury Polské republiky a ministr dopravy, pošt a telekomunikací Slovenské republiky na základě Visegrádského prohlášení o železnicích a kombinované dopravě, podepsaného 19. října 2001, v návaznosti na mezinárodní dokumenty a rezoluce EHK OSN, CEMT a EU, se dohodli na vzájemné spolupráci těchto států v kombinované dopravě a na zajišťování úkolů, které budou přínosem pro její další rozvoj, zlepšení životního prostředí a odlehčení silniční sítě od nákladní silniční dopravy.
Za tím účelem považují za potřebné:
1. věnovat se především rozvoji kombinované dopravy v základním směru sever-jih, a tím využívat modernizované železniční koridory;
2. vytvářet postupně takové podmínky pro vlaky kombinované dopravy, aby ve výsledném stavu bylo dosaženo délky jejich pobytu při přechodu hranic v souladu s dohodou AGTC, to znamená podporovat:
- předávání vlaků mezi zúčastněnými železnicemi na technickou důvěru,
- přeložení dle možnosti celní, fytosanitární a veterinární odbavení a kontrolu do odesílacího a přijímacího terminálu, - zavedení elektronického přenosu dat o vozech a zásilkách mezi odesílacím terminálem a pohraničními přechodovými stanicemi;
3. podporovat společné projekty kombinované dopravy;
4. požádat představitele železničních správ, celních orgánů a dalších příslušných orgánů státní správy o podporu a zajišťování realizace bodu 2 a 3;
5. koordinovat společné projekty spolufinancované z fondů a programů Evropské unie;
6. spolupracovat na vypracování vícestranných prohlášení, týkajících se spojení Baltské moře-Jaderské moře a Baltské moře-Černé moře, zajišťujících rozvoj a podporu kombinované dopravy ve státech Visegrádské čtyřky, případně i v sousedních státech;
7. k zajištění výše uvedených úkolů vytvořit do dvou měsíců po podpisu deklarace pracovní skupinu expertů kombinované dopravy;
8. uskutečňovat minimálně jednou za rok jednání pracovní skupiny expertů se zainteresovanými představiteli železničních správ, celních orgánů a dalších příslušných orgánů státní správy. Cílem je společně projednávat, řešit a kontrolovat plnění úkolů, zejména společných projektů, a o výsledcích informovat jednání ministrů dopravy.
Dáno v Bratislavě dne 3. dubna 2003 ve čtyřech originálech v anglickém jazyce.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu