Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Pěší zóna u Anděla se stala podivnou raritou
[plný text článku | kategorie: Cyklistika – ČR: města, Vliv dopravy ve městech – ČR, Děti Země | MF Dnes | Jan David | 19. 2. 2004] [tisk]
Pražany překvapuje pěší zóna plná automobilů. Chodec na pěší zóně u Anděla se může jenom nevěřícně podrbat ve vlasech. Nebo raději rychle uskočit před projíždějícím autem. Nejnovější úsek je od svého otevření velkou kuriozitou i na pražské poměry. Pražan jdoucí "po svých"tady musí počítat s tím, že mu může vynadat rozčilený řidič - protože chodec překáží v legální jízdě jeho vozidla. Na hustý provoz v zóně mají "pěšáka"zřejmě upozornit, a především před ním varovat, kovové sloupky, které lemují okraje "bývalé"vozovky mezi zastávkou tramvají a chodníkem v Nádražní ulici. Zcela nepochopitelné se může zdát nejen sportovcům, že na této pěší zóně, která je součástí oficiální cyklotrasy, dopravní značky paradoxně nutí člověka "za řídítky"ze svého bicyklu sesednout. To, že je pěší zóna téměř v polovině délky i schváleným štaflem pro taxíky, je zřejmě už jenom ta příjemnější zpráva.
Chodec se může "svou zónou"nechat za poplatek bezpečně provézt a při troše štěstí při problémech spojených s pražskou taxislužbou ani nebude okraden. Křižovatka u Anděla, která v minulém roce prošla rekonstrukcí, tak získala podivnou raritu - automobilovou pěší zónu, po které mohou jezdit automobily legálně. Navíc je na ní zakázán vjezd cyklistům, a to dokonce přesto, že tudy pro ně vede vyznačená stezka. Na tento zmíněný problém upozorňují například Děti Země. Za pouhou půlhodinu projely včera po poledni pěší zónou v Nádražní ulici u Anděla desítky aut. Od 12.37 do 13.07 to bylo přesně osmdesát sedm vozidel. "Vím, že je to pěší zóna, jen díky tomu, že jsem tady vnímala přestavbu, a protože mi jako místní obyvatelce chodí radniční měsíčník,"uvedla Petra Machanová tlačící kočárek s dítětem. "Ale kdybych tady nežila, vůbec si pěší zóny nevšimnu. Co tady dělá tolik aut, vždyť jich tu jezdí snad stejně jako dřív,"podotýká.
Spíše parkoviště než pěší zóna
Mnozí řidiči si pěší zónu pletou také s parkovištěm. Podél chodníku zůstává většinou kolem pěti aut s "mrkajícími" blikači. Zatím poslední úsek tak dělá svému označení ostudu. Od běžných silnic se liší pouze dlážděním, omezením rychlosti a zákazem vjezdu cyklistů. "S větší a nesmyslnější šikanou cyklistů ze strany městských úředníků jsem se asi ještě nesetkal,"tvrdí Vojtěch Toman z Dětí Země. Až do rekonstrukce přitom podle něj křižovatkou mohli cyklisté volně projíždět. Podle dříve přijatého usnesení pražských radních je navíc při rekonstrukcích komunikací nutno zahrnout i řešení pro cyklisty. Tady zvolili řešení jednoduché - cyklista prostě musí ze svého kola sesednout. Projet přitom může každé auto, které odbočuje do sousedních ulic Na Bělidle a do Lidické.
Určitě je pro chodce?
Mluvčí radnice Prahy 5 Jiří Baumruk říká, že klasická pěší zóna tam není z toho důvodu, že jiným způsobem není možné řešit průjezd do bočních ulic. "Udělala se maximální možná úprava ke zklidnění prostoru. Každé zklidnění v rámci možností je dobré," uvedl včera Baumruk. "Použité dopravní značení navíc neznamená pěší zónu, ale pouze obytnou zónu,"dodal. Jenže modrá cedule s jasným textem mu nedává za pravdu. Z deseti oslovených lidí v Nádražní ulici si devět z nich myslí, že pěší zóna s tak velkým průjezdem automobilů by takto neměla vypadat. Jednomu muži to bylo jedno.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu