Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Názory a ohlasy čtenářů
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – kanál DOL | MF Dnes | Petr Loyka | 20. 2. 2004] [tisk]
Co by způsobil kanál vodním živočichům (K článku “Novela zákona o plavbě na řekách ohrožuje přírodu” MF DNES, 17. 2. 2004). Sporná novela zákona o vnitrozemské plavbě, její vazba na vodní cestu Dunaj-Odra-Labe a problematika lodní dopravy v České republice vyvolaly opět střet se zájmy ochrany přírody. Seznámil jsem se s názory těch, kteří budování vodních cest prosazují, a pokusím se nastínit, jak by realizace takové “perspektivní” vodní cesty vypadala.
Stavba díla začala. Dotčené úseky řek se změnily v kanály s téměř stojatou vodou. Již během stavby byl přebudován původní charakter říčního dna a břehů. Postupně vymizely typické říční druhy ryb a mnoho dalších vodních živočichů, včetně těch zvláště chráněných. Při technických úpravách řek bylo všude narušeno spojení hlavního toku se záplavovou oblastí, zaniklo několik posledních slepých ramen komunikujících s řekou, které jsme se snažili dříve revitalizovat a obnovit jejich funkci. Během několika let bylo prokázáno šíření nežádoucích nepůvodních druhů vodních živočichů nově vybudovanými průplavy a kanály. Nikoho to nepřekvapilo, protože šlo o záležitost historicky dobře známou jak z mořského prostředí, tak z vnitrozemských vod.
V plavebních kanálech se vůbec nedařilo z důvodu hloubky, zákalu a vlnobití vodním rostlinám. Pokud se někde vyskytovaly, byly pravidelně odstraňovány. Řeka Morava, v níž bylo po roce 1990 prokázáno více než čtyřicet druhů ryb, vůbec svým charakterem řeku nepřipomínala ani na území CHKO Litovelské Pomoraví. O nic lépe na tom nebyl soutok Moravy s Bečvou. Brzy se ukázalo, že lodní doprava je pro naši zemi nevýhodná, je pomalá a neobstojí v konkurenci. Také jsme si několikrát ověřili, že vodní cesta D-O-L není významným protipovodňovým opatřením. Bylo však pozdě. Původně připravované projekty protipovodňové ochrany již nebylo možné realizovat. Ti, kteří vodní cestu prosadili, se k ní nehlásili. Petr Loyka, autor je ekolog.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu