Proč nesouhlasím s jezy na Labi [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | MF Dnes | Marián Páleník | 21. 2. 2004] [tisk] Jak to vidí: Častým argumentem lobbistů prosazujících výstavbu jezů na dolním Labi byla údajná neschopnost železnice převzít část nákladů lodní dopravy. Například ve stanovisku severočeské hospodářské komory se tvrdí, že železnice podél Labe je využita na 90%. Mám pocit, že jde buď o záměrnou dezinformaci, nebo přání otcem myšlenky. Ze stanoviska Českých drah vyplývá, že trať může zvýšit přepravní výkon o 100 tisíc tun denně, tedy až 36 milionů tun ročně. Od jezů na dolním Labi si investor slibuje zvýšení objemu přepravy po lodích o dva až tři miliony tun ročně. Přitom železnice je již dnes bez jakýchkoli investic - schopna zvýšit objem přepravy ve stejné trase o desetinásobek. Podobnou manipulací jsou tvrzení o zavření trati v Německu. Má jít buď o krátkodobou úplnou uzavírku, a nebo o uzavření jedné koleje. I tak by se situace řešila odklonem na jiné tratě. Výstavba jezů, pokud by byla schválena, by však - podle údajů samotného investora - trvala sedm let.