Co si myslí odborníci z brněnské vysoké školy [plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R35 | Pardubické noviny | Zuzana Fruniová | 24. 2. 2004] [tisk] Město Svitavy si nechalo zpracovat odborný posudek variantních řešení rychlostní komunikace R35 v rámci projednání konceptu územního plánu vyššího územního celku Pardubického kraje od fakulty ČVUT Brno. Vypracované posouzení obsahuje mimo jiné i následující stanoviska: Při respektování urbanistických vazeb je zřejmé, že propojovaná rychlostní komunikace R35 Hradec Králové Olomouc Lipník nad Bečvou, která je součástí dopravního systému dálniční a silniční sítě, by měla mít především tranzitní a nikoliv obslužný charakter. Pouze při respektování této funkční charakteristiky je možné, aby byl uplatněn význam rychlostní komunikace R35 ve vztahu k dálnici D47 (Brno Ostrava státní hranice s Polskem), k dálnici D11 (Praha, Hradec Králové státní hranice s Polskem) a k silnici E442 a E462, to je ke komplexnímu severojižnímu a západovýchodnímu propojení evropského významu.
Vzhledem k "obslužnému významu" nové R35, navrhovaná severní trasa svým průběhem zpochybňuje základní charakteristiku rychlostních silnic: tranzitní rychlá doprava a propojení vzdálenějších sídel. Ve srovnání s variantou C jižní (alternativa) je severní trasa R 35 delší asi o 20 procent. Je tudíž pro dálkovou tranzitní dopravu méně výhodná. Severní trasa vychází z porovnání s jižní variantou jako dražší o obchvaty Vysokého Mýta a Litomyšle, které je třeba vybudovat v každém případě. Tím, že se severní trasa rychlostní silnice odchyluje od tradičního dopravně urbanistického koridoru (okolo dnešní I/35), jedná se o trasu novou, která prochází kvalitním přírodním a krajinným územím, které z ekologického hlediska výrazně znehodnocuje. Z obecného hlediska lze chápat variantu C jižní (alternativa) jako protipól varianty severní.