Dálniční tunel staví zatím bez patronky [plný text článku | kategorie: Dálnice – D5 | Rokycanský deník | Jiří Kokoška | 24. 2. 2004] [tisk] Přestože je ještě zima na dálničních stavbách mostu přes Úhlavu i tunelu vrchem Valík u Plzně je živo. Přípravné práce střídá samotná ražba. Na východním svahu vrchu Valík jižně od Plzně přešly terénní práce u vjezdů postupně v samotnou stavbu portálů dálničního tunelu, který bude součástí středního úseku obchvatu Plzně. Razicí práce byly zahájeny i bez toho, aby před portálem byla usazena soška svaté Barbory, patronky všech důlních pracovníků. "Předpokládá se, že Barborka se osadí v dubnu, až bude tepleji," uvedl mluvčí stavitele tunelu Metrostavu František Polák. V té době už prý budou vidět několik metrů hluboké tubusy a možná též vypukne příprava stavby druhého portálu tunelu ve směru od Prahy. "Předpokládám, že druhá, západní strana se začne stavět v dubnu, nejpozději v květnu. Pražský portál bude připravený na to, abychom se na něj z druhé strany napojili," říká stavbyvedoucí Pavel Žitník. Podle něj je takový postup běžný. "Portál musí být hotový dopředu, aby se nad ním zpevnil slabý masiv a nesesunul se, až technika prorazí kopec naskrz," doplnil.
Celý 380 metrů dlouhý tunel by měl stát 1,5 až 1,7 miliardy korun a měl by být průjezdný v roce 2006. Jakmile z něj vozy vyjedou ve směru na Rozvadov, najedou ihned na 460 metrů dlouhý most. I jeho stavba, přestože kalendářně trvá ještě zima, je v plném proudu. Těžká technika navrtává v těchto dnech půdu a připravuje staveniště pro upevnění mostních pilotů. Ty budou vysoké několik desítek metrů. Výškový rozdíl mezi portálem tunelu a hladinou řeky Úhlavy je přes 50 metrů. Most má stát půl miliardy, tedy stejně jako zbytek 3,5 kilometru dlouhé střední části obchvatu, na jehož povrchové úseky zatím není vydáno stavební povolení. Mělo by být ale během několika týdnů.
V souvislosti s východní částí obchvatu Černice - Ejpovice, kde je obousměrný provoz sveden na jednu polovinu dálničního profilu, se stále uvažuje o předběžném zprovoznění alespoň jednoho pruhu v druhé polovině. Investor i stavitel se předběžně shodli, že by jeden pruh mohl být průjezdný už v červenci. Proti dalšímu částečnému otevírání je ale policie. Podle koordinátora stavby obchvatu Petra Otáska jsou další a v tomto bodě zřejmě závěrečná jednání na pořadu tento týden. Stavba středního úseku dálničního obchvatu Plzně je v plném proudu. Na stavbě tunelu už začaly práce na ražbě východního portálu (dolní snímek a horní snímek vpředu) a rozjely se naplno také práce na stavbě mostu přes řeku Úhlavu (snímek nahoře v pozadí). Mezi oběma pracovišti je výškový rozdíl přes 40 metrů.