Jezy: rozhodne Špidlův kabinet [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | MF Dnes | ves, ČTK | 24. 2. 2004] [tisk] Podle zastánců i odpůrců kontroverzního díla poslanci začátek stavby přiblížili. Poslanci podlehli nátlakovým skupinám, míní ekologové, kteří bojují proti stavbě kontroverzních jezů na Labi. S rozpaky přijali ekologové výsledek pátečního hlasování o kontroverzních jezech na Labi, které zahrnoval zákon o vnitrozemské plavbě. Jezy by měly zajistit celoroční splavnost Labe. To v úseku od Ústí ke státní hranici s Německem pravidelně vysychá a doprava zboží je v podstatné části roku omezena. Poslanci sice neschválili část návrhu poslance Jaromíra Schlinga, podle kterého by se v případě, že vodní dopravní cesta leží na chráněném území (což je případ jezů), na ni neměla vztahovat omezení ze zákona o ochraně přírody. Neboli do jejího osudu by nemělo co mluvit například ministerstvo životního prostředí. Ale je tu háček. Novela označila rozvoj dopravních cest na Vltavě a Labi jako veřejný zájem (včetně jezů). O samotné stavbě, o níž se již řadu let vedou spory, bude muset v dubnu rozhodovat vláda. Co páteční rozhodnutí znamená? Stavba se v podstatě přiblížila. Uznávají to jak ekologové, tak zastánci stavby.
Například Miroslav Šefara, člen představenstva Československé plavby labské a zastupitel města uvedl v diskuzi na informačním serveru Děčínska: "Jediným a strategickým cílem (hlasování - pozn. red) bylo zakotvit rozvoj a modernizaci vodních cest do zákona a dostat tak rozvoj vodních cest legislativně na stejnou úroveň s ochranou přírody. Takže jsem spokojen, dosáhli jsme, co bylo potřeba. A aby to prošlo, musel se zelenáčům stranou hodit kus návnady." Jaroslav Foldyna, který - podobně jako Šefara - jezy prosazuje, je toho názoru, že v poslanecké sněmovně zvítězil zdravý rozum. Za jezy bojuje hlavně proto, že by podle něj umožnily odlehčit železnici a silniční dopravě. "Poslanci opravdu vylepšili pozici pro lobby vodních dopravců při rozhodování o tom, který veřejný zájem v případě vodních děl převažuje," uvedl předseda ekologického sdružení Arnika Vlastimil Karlík. Marián Páleník z ústecké ekologické organizace Přátelé přírody míní, že poslanci jednali bez dostatku informací. Tvrdí však, že boj o kontroverzní dílo nekončí. Naopak. Fakta o kontroverzních jezech na Labi
Proč mají být postaveny: Plavbě lodí na dolním Labi v době sucha brání nízký stav vody. Loni stav vody omezil plavbu od května do konce roku. Stavba tzv. jezů u Velkého Března a Prostředního Žlebu by měla plavební podmínky zlepšit. Spory: Ekologové a krajský úřad se přou o ochranu přírody na březích. Chráněné krajinné oblasti stavbu odmítly. Ministerstvo životního prostředí odmítlo vydat pro stavbu výjimku ze zákona o ochraně přírody. Co bude s projektem dál: Parlament rozhodnutí o jezech nechal na vládě. Komise složená z pěti náměstků ministerstev dopravy, pro místní rozvoj, zemědělství, životního prostředí a financí zváží, zda veřejný zájem na stavbě převažuje nad zájmem ochrany přírody. Na základě analýzy rozhodne vláda v dubnu.