Kanál Labe – Odra – Dunaj zas straší Kroměříž [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – kanál DOL | MF Dnes | tn | 24. 2. 2004] [tisk] Po dvou letech relativního klidu se opět začalo mluvit o výstavbě kanálu Labe – Odra – Dunaj. Pokud by k jeho výstavbě skutečně došlo, znamenalo by to pro Kroměříž dramatické změny. Severovýchodní část města, ale i břehy řeky Moravy a jejich okolí, by bylo nutné změnit k nepoznání. Řeka Morava, jež by měla být součástí plavebního kanálu, totiž půlí město na dvě části. Ve hře jsou dvě varianty. Ani jedna z nich však není ideální a obě by přinesly vážné problémy. První varianta počítá s tím, že kanál povede přímo korytem Moravy. Protože by však měl sloužit jako dopravní cesta pro těžké a velké lodě, znamenalo by to, že bude nutné koryto jednak prohloubit, rozšířit a vybetonovat, ale zejména o několik metrů zvednout všechny kroměřížské mosty. Podle Josefa Koplíka, který má na radnici na starosti rozvoj města, by to znamenalo vážný zásah do infrastruktury. "Například na silniční most by musel vést dlouhý nájezd, který by se zvolna zvedal až do výšky prvního patra," upozornil. Nájezd by pochopitelně musel být zbudován i na druhé straně. Tím by zanikla křižovatka, která je hned za mostem. "Tu by bylo nutné posunout, což by ovšem prakticky jistě znamenalo přestěhovat i vlakové nádraží," popisuje Koplík. Zvednout o pět metrů by ovšem bylo nutné také oba železniční mosty, i lávku pro pěší. V okolí přitom není dost místa. Kromě toho Kroměříž nutně potřebuje další silniční most, ten jediný je přetížen. Vhodné místo pro něj prakticky neexistuje již nyní.
Druhá varianta proto počítá s vybudováním jakéhosi obchvatného kanálu. Ten by vedl poblíž obce Bílany přes les Zámeček. "Ten je však chráněn," upozornil Koplík. A není to jediná komplikace. "Bylo by také nutné vyřešit, co se spoustou vytěžené hlíny. Z ní by patrně vznikla na hanácké rovině umělá hora, protože odvážet zeminu jinam by bylo neúměrně drahé. Dalším úskalím je, že vyhloubení kanálu by znamenalo zabrání značného množství úrodné zemědělské půdy," konstatoval. Koplík se však nedomnívá, že by se blížilo nějaké rozuzlení. O kanálu se podle něj mluví už od poloviny 17. století a tato myšlenka se vždy v pravidelných intervalech vždy vynoří a potom opět usne. "Teď se chystá další konference, ale asi to dopadne stejně. Proti sobě se postaví ekologická a betonářská lobby a s problémem se zase nehne," míní.