Rychlostní silnice budí velké rozpaky [plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R35 | Liberecký deník | Josef Růžička | 24. 2. 2004] [tisk] Zklamáním pro část Libereckého kraje je plán na vybudování nové silnice mezi Bílým Kostelem a státní hranicí s Polskem pouze o dvou dopravních pruzích, který má v nejbližších dnech schválit vláda. Tato komunikace je součástí chystané rychlostní dopravní tepny z Liberce do Německa a na sever Evropy, jejíž stavba začala letos a má být dokončena v roce 2007. "Nové a moderní dopravní spojení má zásadní význam pro další rozvoj příhraničního regionu," vyslovil své přesvědčení Martin Půta, starosta Hrádku nad Nisou. Letos začala výstavba čtyřproudové silnice z Liberce do Bílého Kostela, avšak dál na Hrádek a přes Polsko do Německa mají vést jen dva silniční pruhy. "V sousedství našeho města vznikne úzké hrdlo, které může vytvářet dopravní problémy. Šetření na stavbě se ale nevyplatí, neboť to může vzbudit nedůvěru a váhání u zájemců o budování nových podniků podél komunikace," obává se starosta. "Je to polovičaté řešení. Dálniční či podobné čtyřproudé spojení je také určitá vizitka kraje, která přitahuje velké investory. Jen hladké dopravní spojení umožňuje dovážet součástky od menších výrobců přímo k montážním pásům i na velké vzdálenosti. Pokud taková jistota v dopravě není, firmy si musejí vytvářet mezisklady, a to jsou náklady navíc," naznačil způsob uvažování investorů Karel Hrdý z liberecké KDU ČSL.
Hrdý je také přesvědčen, že kamiony, které dosud putovaly na sever přes hraniční přejezd v Jiříkově a musely přitom překonávat velká, a v zimě často i nesjízdná stoupání mezi Novým Borem a Rumburkem, budou raději volit novu cestu, která povede rovinatějším krajem podél Nisy. "Vybudováním čtyřproudové silnice by se také ucelila dálniční síť, kterou vyhledávají nejen přepravci zboží, ale rovněž turisté. A to by mohla být další výhoda pro Liberecký kraj," dodal Karel Hrdý. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v Liberci však dvouproudový tah z Bílého Kostela k hranicím není otázkou úsporných opatření nynější vlády. "Od počátku projekt počítal s polovinou čtyřproudé silnice, avšak s důsledným dodržením všech mimoúrovňových křižovatek," zdůraznil Josef Janíček, ředitel ŘSD v Liberci. Naznačil tak, že případná dostavba dalších dvou pruhů vozovky by neměla být komplikovaná. Podle ředitele Janíčka se dvěma silničními pruhy počítají i Poláci. Na německém území má vést rychlostní silnice o třech pruzích od hranic u Žitavy až do Löbau. Tam naváže na německou dálniční síť.