Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Sever proti jihu po česku
[plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R35 | Pardubické noviny | Zuzana Fruniová | 24. 2. 2004] [tisk]
V rámci připravované výstavby rychlostní komunikace R35 zůstaly ve hře z původních pěti variant pouze dvě alternativy: severní, kterou podporuje ministerstvo dopravy, a jižní. Ta nachází zastání u ministerstva pro životní prostředí. V prosinci loňského roku jednalo na toto téma i krajské zastupitelstvo, které zvedlo ruku pro variantu severní. Ačkoli se na první pohled zdálo, že je vše rozhodnuto, naději vlil do žil příznivcům varianty jižní samotný hejtman Pardubického kraje Roman Línek. "V tuto chvíli to není tečka," uvedl na nedávném setkání starostů správního obvodu, ve kterém město Svitavy vykonává rozšířenou působnost státní správy. Svým konstatováním překvapil všechny přítomné. Odpověď na otázku, zda se jedná o pouhou politickou šarádu, či vážně míněná slova, hledá nyní nejeden zasvěcený představitel samosprávy. "Já sám jsem hlasoval pro variantu severní," netajil se hejtman svým postojem k otázce řešení rychlostní komunikace R35 a vzápětí dodal: "Nesouhlasím se dvěma stanovisky: že severní varianta je dražší a že jižní trasa bude znamenat příliv investorů." Hejtman dále mimo jiné konstatoval, že odhaduje termín konečného hlasování o územním plánu kraje zhruba za rok. "Budou se ještě zjišťovat všechny plusy a mínusy, které nás u severní varianty na cestě k její realizaci čekají. Pokud se zjistí, že zápory budou převažovat, a že by mohlo dojít k časovému ohrožení realizace stavby, není vyloučeno, že zastupitelé své rozhodnutí z prosince loňského roku změní," vyjádřil se Línek a zdůraznil: "Nejednalo se o konečné rozhodnutí, ale dílčí."
Ke konceptu územního plánu vyššího územně správního celku Pardubického kraje byla vypracována řada stanovisek. Pražská společnost DHV, poradenská firma v oblasti stavebnictví, považuje za nejméně nákladnou variantu tu, kterou navrhuje zároveň i ministerstvo životního prostředí: C ­ jižní (alternativa). Srovnání variant podle odborného odhadu výše stavebních nákladů vyznívá podle stanoviska firmy DHV nejpříznivěji právě pro tuto trasu, a to jak v celkové ceně, tak také v ceně za jeden kilometr. Zatímco severní varianta by si vyžádala zhruba 22 miliard korun, varianta jižní o šest miliard méně. Severní trasa je podle posudku DHV tedy přibližně o čtyřicet procent dražší.
Ministerstvo dopravy se kloní pro trasu severní. Ve svém posudku mimo jiné uvádí, že varianta severní sleduje základní cíl z hlediska Pardubického kraje, to je zlepšení spojení Ústí nad Orlicí, České Třebové a Lanškrouna s Pardubicemi, přičemž zároveň v obchvatu České Třebové, Rybníka a Třebovic řeší i přeložku silnice I/14. Ministerstvo však posuzovalo pouze variantu C ­ jižní, přičemž tato trasa je vedena napříč územím ve směru od Chocně k Litomyšli. Od Vysokého Mýta až k Opatovci pak tato varianta podle ministerstva dopravy je vedena k souběhu se stávající I/35, a tím toto řešení narušuje myšlenku vybudování obchvatu měst Vysoké Mýto a Litomyšl. Prosazovanou variantu C ­ jižní (alternativa) ministerstvo vůbec neposuzovalo, zabývalo se pouze jednou z původních alternativ.
Odborný posudek fakulty Českého vysokého učení technického Praha doporučuje jako nejlepší variantu C ­ jižní (alternativa), stejný názor zastává i ministerstvo životního prostředí a společnost SURPMO Hradec Králové. Posouzení variant řešení R35 zpracovala i firma VALBEK. Ta jednoznačně nedoporučuje variantu jižní a dokonce se domnívá, že by měla být ze zvažovaných alternativ zcela vyloučena. S ohledem na skutečnost, že se jedná o zpracovatele severní trasy, je více než zřejmé, že jejich stanovisko není příliš objektivní. K požadavku ministerstva dopravy se kloní i další zpracované hodnocení firmy ATEM Praha.
Podíváme­li se do historie, připomíná dnešní boj o to, kudy povede trasa rychlostní komunikace R35, tak trochu válku Severu proti Jihu. Pravda, jen poněkud pozměněna moderní dobou a v jiné zeměpisné šířce. Průmyslový sever kontra "zaostalý" jih, rozum proti politickým, a možná i jiným, ambicím. Co zvítězí? V tuto chvíli je jen těžko odhadovat, na obou stranách stojí totiž soupeři, kteří třímají v rukou těžké kalibry. Věřme, že alespoň tentokráte dojde do cílové rovinky s vítězným vavřínem právě rozum.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu