Stavba dálnice nestojí ani v zimě [plný text článku | kategorie: Dálnice – D47, Děti Země | MF Dnes | Zuzana Kubátová | 24. 2. 2004] [tisk] Stavba dálnice D47 postupuje podle plánu: téměř hotov je zatím první dvoukilometrový úsek s mostem přes Odru v Ostravě. Pomalu se ale rozjíždí i stavba šestikilometrového průtahu Ostravou, kterou stejně jako první dálniční úsek staví ostravská firma ODS-Dopravní stavby. "Tento týden začneme vrtat piloty na budoucí křižovatce dálnice s ulicí Rudnou ve Svinově," říká šéf marketingu společnosti ODS Stanislav Hyvnar. Státní úředníci však už zároveň vybírají dodavatele na stavbu dalších dvou úseků cesty, která má v celé délce začít řidičům sloužit v roce 2008. Zájemců o tyto zakázky je ale málo. O stavbu jedenáctikilometrového úseku Bílovec-Ostrava se hlásí jediný uchazeč, sdružení firem Skanska, Strabag a Metrostav. O čtyřkilometrovou část dálnice z Hrušova do Bohumína má zájem konsorcium ODS-Dopravních staveb, Strabagu a Alpine IPS, jimž v soutěži konkuruje další firemní sdružení, vedené Skanskou.
Proč je uchazečů o lukrativní stavby tak málo? "V případě úseku z Bílovce jde o komplikovanou stavbu s mnoha mosty, jejíž součástí je i tunel. A u nás je dnes už málo společností, které tunely dělají, protože někteří specialisté na tyto práce se v poslední době sloučili," říká ředitel ODS-Dopravních staveb Pavel Vítek. Soutěže na dálnici jsou navíc omezeny další podmínkou: Sedmdesát procent stavebních kapacit musí být z Moravskoslezského kraje. To okruh možných dodavatelů zužuje. Malý počet soutěžících o obě dálniční zakázky zřejmě mírně pozdrží celé výběrové řízení: "Děláme zvlášť pečlivé cenové analýzy," vysvětluje Pavel Doležal z Ředitelství silnic a dálnic. Až po důkladném rozboru cenových nabídek se může sejít vládou jmenovaná výběrová komise, která určí dodavatele. "Myslím, že ten postup je správný, aspoň se eliminuje nebezpečí, že by výběr dodavatelů někdo napadl," podotýká ředitel Vítek. Práce na obou úsecích by mohly začít v létě.
Podle lidí, kteří se pohybují kolem dálnice, je pravděpodobné, že se ještě letos rozjede stavba dalších dvou úseků: z Lipníka do Bělotína a snad i z Vrbice do Bohumína. Odborníci předpokládají, že do května na obě stavby vypíše Ředitelství silnic a dálnic výběrové řízení. Po vstupu země do Evropské unie totiž začne platit nový zákon o veřejných zakázkách a už nebude možné tak jako dosud omezovat soutěže o tyto kontrakty jen na tuzemské firmy. I kdyby ale státní úředníci nestihli soutěže zorganizovat, na zaměstnanost v kraji by to velký dopad mít nemělo: "I kdyby ty stavby dostaly cizí společnosti, stejně si budou lidi najímat tady," shodují se stavbaři. "Pokud vše půjde dobře, mohlo by se letos pracovat už na pěti stavbách z plánovaných osmi úseků," odhaduje Vítek. Zatím se objevily jen dvě vážnější komplikace: V Hladkých Životicích proti vydání územního rozhodnutí na stavbu protestují občané, obecní úřad a sdružení Děti Země. Jejich námitky posoudí krajské úřady Olomouckého a Moravskoslezského kraje. Také na úsecích mezi Ostravou a Bohumínem proti stavbě vznesli námitky ekologové. I jejich protesty posuzují úřady.