Vodní cesta je ve veřejném zájmu [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Blesk | Karel Rouč | 24. 2. 2004] [tisk] Jezy na Labi výjimku nezískaly, ale jejich zastánci nezoufají. Výjimku ze zákona o ochraně přírody pro stavbu dvou jezů na dolním Labi Poslanecká sněmovna neschválila. Jejich zastánci přesto nezoufají. Věří, že jezy, nezbytné pro celoroční splavnění řeky, nakonec budou stát. "Do zákona o vnitrozemské plavbě se podařilo prosadit, že rozvoj a modernizace vodní cesty v České republice je ve veřejném zájmu. Jsem přesvědčen, že se v další diskusi dospěje k tomu, že ve veřejném zájmu je i splavnění čtyřicetikilometrového úseku na dolním Labi a tento záměr se bude realizovat," řekl Vladislav Raška, starosta Děčína. O stavbě by měla rozhodnout vláda. Komise náměstků pěti ministerstev má posoudit, zda veřejný zájem u stavby obou jezů převažuje nad veřejným zájmem na ochranu přírody. Možné poškození vzácné fauny a flóry bylo nejčastějším argumentem ekoaktivistů z organizace Přátelé přírody. Její ředitel Marián Páleník navíc odmítá, že by stavba pomohla zvýšit kapacitu dopravy mezi Českem a Německem: "Možnosti železniční trati Praha - Drážďany nejsou zdaleka využity. Máme podklady o tom, že přepravní výkon se tu může zvýšit až o 36 miliónů tun ročně. Od jezů si investor slibuje zvýšení objemů o dva až tři milióny tun ročně. Tvrzení o tom, že se jezy staví proto, aby se pomohlo dopravě, neobstojí," trvá na svém Páleník. Jezy u Malého Března a Prostředního Žlebu by měly odstranit mělká místa v Labi a umožnit celoročně minimální ponor 140 centimetrů. Jejich výstavba má přijít až na deset miliard korun.