Stát začne na stavbách cest šetřit [plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR | MF Dnes | ciz | 25. 2. 2004] [tisk] Velké plány rozvoje silnic a železnic v Česku berou pomalu za své. Nejsou peníze. Ministr dopravy Milan Šimonovský dnes nese na jednání vlády úspornou variantu těch nejdůležitějších staveb do roku 2007, které stát svými penězi podpoří. Neznamená to sice, že se vůbec nebude stavět, ”ale s některými stavbami bude nutné hýbat v čase”, říká ekonomický expert ministerstva dopravy Jiří Navrátil. Z šesti velkých projektů, které kromě domácích zdrojů z Fondu dopravy měly být placeny také z prostředků Evropské unie, se čtyři odsouvají. Mezi nimi jsou i třetí a čtvrtý železniční koridor. Ty mají spojit Prahu s budovanými koridory, které vedou ze severu země na jih a rakouský Linec, respektive z východu přes Plzeň na Mnichov a Norimberk. Nutné bude oželet velkou část projektu evropských tras E-road III. Tento projekt zahrnuje silnice první třídy evropského významu, mezi nimi je například spojení z Chomutova na německou hranici, průtah Karlovými Vary nebo mimoúrovňová křižovatka v Brně-Hlinkách.
Na některé z nich se snaží hledat peníze Fond dopravy. ”Pro projekt průtahu v Karlových Varech jsme našli 180 milionů korun. Spolu s prostředky města už se tato stavba nemusí odepisovat,” míní šéf Fondu dopravy Pavel Švagr. Podle něho musí vláda zvážit, co je pro ni důležitější. Z původně plánovaných projektů tak zůstane pravděpodobně dostavba severočeské dálnice D8 na německou hranici a jihozápadní část obchvatu Prahy, na které peníze zatím jsou. Mapa dálnic, silnic a železnic, kde ministr dopravy počítal, že do roku 2010 stát vybuduje 1330 kilometrů rychlostních komunikací, už neplatí. Současná síť více než pěti set kilometrů dálnic se měla zdvojnásobit a k asi třem stům kilometrů rychlostních komunikací měl stát přidat přes osm set nových. Každoročně měl investovat do stavby komunikací kolem 30 miliard korun.