Co by nemělo chybět v rámci budování průtahu koridoru Prahou [plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR, Integrovaný dopravní systém – ČR | Haló noviny | Jan Zeman | 26. 2. 2004] [tisk] Nejslabším článkem budování integrovaných dopravních systémů ve velkých městech ČR je neutěšený stav železniční dopravy v nich. Hlavními nedostatky železnic v nich jsou špatný technický stav mnoha tratí, chybějící druhá, popř. další kolej, chybějící, popř. špatně umístěné železniční zastávky, někdy i nedostatečná provázanost na městskou hromadnou dopravu (MHD), chybějící moderní zabezpečovací zařízení, elektrizace některých tratí, nevyužívání některých železničních vleček a špatné trasování některých tratí. Praha zde není výjimkou. Dosud se nepodařilo učinit průlom ani u jedné vlakové zastávky, což je smutné. Chybí tzv. nové spojení mezi Prahou hlavní, Libní, Vysočany a Holešovicemi, chybí moderní městská železnice z Prahy Masarykovo nádr. na letiště v Ruzyni, 1. koridor se zastavil přibližně na hranicích Prahy, efektivní řešení tratí mezi Prahou Hlavním nádr., Smíchovem a Hostivaří se teprve hledá. Rozpočtový rámec, a jak dál?
Schválený rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2004 předpokládá zahájit výstavbu chybějících částí 1. koridoru v Praze, tj. úseku Úvaly - Běchovice, Běchovice - Libeň (včetně výstavby třetí koleje) a Holešovice - Podbaba. I když termín dokončení modernizací není jasný, jasné by měly být související akce, nutné k dosažení maximálního efektu modernizace koridoru na území Prahy. V úseku Úvaly - Běchovice by měly být postaveny zastávky Blatov a Běchovice střed (dle projektu by stály asi 20 mil. Kč), zvážit je nutné i případnou zastávku Úvaly sever. V úseku Běchovice - Libeň je otázkou, zda nástupiště současných zastávek jen zkrátit směrem k obcím (uvažuje ČD) nebo zda zastávku Dolní Počernice přesunout o 500 m východněji ke křížení se silnicí pojížděnou MHD, zřídit zastávku Hostavice 500 m západně od stávající zastávky Dolní Počernice, zastávku Kyje posunout o 300 m východněji ke křížení se silnicí pojížděnou MHD a pro MHD u křížení zřídit zastávku a zřídit zastávku Vinice 1300 m východně od nádraží Libeň + následně korigovat trasy autobusů MHD (M. Robeš). V úseku Holešovice - Podbaba jde o postavení zastávek Stromovka a Podbaba s tím, že osobní vlaky budou dopravně špatně situované nádraží Bubeneč projíždět. K nové zastávce Podbaba je nutné současně protáhnout tramvajovou trať. Metro výzvou
Rozhodnutí Prahy začít stavbu stanice metra Depo Hostivař je i výzvou pro stavbu vlakové zastávky u ní na malešické spojce. Tato zastávka může být ale efektivní jen při úspěšném provozování vlakové linky typu S bahn. Nejzajímavější trasa případné linky S bahn v Praze by byla »Smíchov - Vyšehrad (u Ostrčilova náměstí, chybí, snad 3,1 mil. Kč) - Slavie (měla by sem být směrována i trasa D metra, chybí, o její výstavbě se neuvažuje) - Strašnice (dle některých ji může nahradit zastávka Zahradní Město) - Zahradní Město (chybí, snad 2,5 mil. Kč) - Skalka (u stanice metra Depo Hostivař, bez přímého propojení tratí by byla nutná jízda závlekem přes nádraží Hostivař, chybí, snad 2,2 mil. Kč) - Malešice (snad 2,3 mil. Kč) - Libeň - Rokytka (křižovatka se Zenklovou ulicí, chybí) - Holešovice - Stromovka (chybí) - Podbaba (chybí) - Sedlec - Roztoky u Prahy, kde by byla ukončena.
A co rizika?
Zatímco výstavba chybějících zastávek na tratích s osobní železniční dopravou je v případě dobrého umístění bez problémů, výstavba zastávek na spojkách bez osobní železniční dopravy je riziková, zda cestující skutečně získá. Rizik je několik. Může jít o nedostatečnou kapacitu tratí (úsek Smíchov - Zahradní Město nebude v nejbližších letech modernizován), komplexnost řešení (vynechání některých zastávek může významně snížit zájem cestujících), nedostatečná propagace (před lety tak neuspěl pokus ČD, Tábora a Plané n. L. o městskou železnici mezi oběma městy), nedostatečná návaznost na MHD (při adekvátní korekci vedení autobusů MHD by neměla hrozit) aj. Jisté je, že nepromyšlený, nekomplexní přístup může udělat více škody než užitku. Pokud se zde Praha nebude chtít příliš angažovat (náklady na výstavbu chybějících zastávek by měla vzít na sebe), vznikne pro ČD opravdu otázka, zda se o realizaci projektu S bahn pokoušet.