Dálnice bude v srpnu. Dřív to není bezpečné [plný text článku | kategorie: Dálnice – D5 | Plzeňský deník | Jiří Kokoška | 27. 2. 2004] [tisk] Druhá polovina profilu dálničního obchvatu Plzně mezi Černicemi a Ejpovicemi bude zprovozněna najednou, a to v srpnu nebo v září tohoto roku. Ve středu večer se na tom dohodli zástupci stavebních firem, Ředitelství silnic a dálnic a ministerstva dopravy. Zavrhli tak možnost, že ve směru do Ejpovic bude od června v provozu alespoň jeden jízdní pruh a zbytek až po dokončení všech souvisejících staveb. "Stavitelé akceptovali námitky Správy Západočeského kraje Policie ČR, která označila dílčí otevírání za riskantní," uvedl včera koordinátor stavby plzeňského obchvatu Petr Otásek. To potvrdila mluvčí západočeských policistů Helena Malotinská: "Po poslední úpravě značení v otevřené části je provoz bezpečný. Postupné otevírání po pár měsících, navíc v prostoru složitého křížení s Nepomuckou, by řidiče mátlo. Dále by se v úseku muselo dočasně instalovat zvláštní značení," uvedla Malotinská.
Stavitelé se tedy dohodli, že druhou polovinu dálnice včetně výjezdů a sjezdů dokončí nejpozději do 31. srpna. V tomto termínu je prý už započtena rezerva, kdyby často pršelo a nedalo by se několik týdnů stavět. V případě pěkného počasí může být tedy hotovo i dříve. "Pak budou přejímky staveb, které trvají dva až šest týdnů, a poté se vše zprovozní," říká Otásek. I začátek října by byl podle něj úspěchem. "Původní harmonogram počítal s předáním hotové stavby v prosinci," doplnil. O dřívějším zprovoznění jednoho z pruhů v druhé polovině profilu se začalo mluvit poprvé při otevření obchvatu 15. prosince, kdy to slíbil generální ředitel hlavního dodavatele úseku firmy Stavby silnic a železnic (SS) Bořivoj Kačena. Další snahy následovaly začátkem ledna, když na otevřené části, kde jezdí protijedoucí vozidla v sousedních pruzích, zemřeli v několika dnech po sobě čtyři lidé. Podle ředitele stavební správy D5 Petra Boukala ze SSŽ je v současnosti na 8,6kilometrovém úseku mezi Ejpovicemi a Černicemi proinvestováno zhruba 80 procent z 2,9 miliardy korun, kolik měl úsek stát. "Bude ale dražší. Samozřejmě v souvislosti s přesunutím stavebních prací do vyšší sazby daně z přidané hodnoty," uvedl Boukal.