Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Jak na odsun nádraží? Jednání zastupitelstva jsou veřejná
[plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR: Brno, Internet | MF Dnes | Mojmír Vlašín | 28. 2. 2004] [tisk]
Motto: Chlapci sedávali u dveří radnice a dříve, než se mohli stát účastníky jednání senátu, byli jeho pozorovateli. Na příkladech, což je nejlepší způsob poučování, se jinoši seznamovali s tím, jakou moc mají úředníci a jaká práva ostatní občané, kde je nutno ustoupit a kde trvat na svém. (Plinius) Nedávno zazněla a odezněla kauza, kdy brněnští radní chtěli postavit v lesoparku lanovku, vlek a sjezdovku. Primátor města pravil, že nevládní organizace se sice mohou k věci jakkoliv svobodně vyjadřovat, nicméně o osudu Wilsonova lesa a záměru vybudování sjezdovky bude nepochybně rozhodovat pouze rada a zastupitelstvo města Brna. Primátor města následně vzkázal všem voličům: "Když jste si nás zvolili, tak nás nechte rozhodovat, my nejlépe víme, co je pro nás nejlepší!" Naštěstí se náš první konšel zmýlil ohledně role občanů v rozhodovacím procesu. Občané podepsali petici, přišli na zastupitelstvo s transparenty, psali dopisy, a tak nakonec z nesmyslného záměru sešlo. Ovšem nebylo to jenom tím, že záměr byl nesmyslný, protože takové se často prosadí. Teprve později totiž vyplave jejich nesmyslnost na povrch. (Připomeňme například privatizaci Riviéry či vybudování Velkého Špalíčku.) Bylo to především proto, že občané se rozhodli vyjádřit své mínění. A je důležité, že se podařilo záměr zastavit a je ještě důležitější zjistit, že aktivita občanů má smysl. Nyní se odehrává zápas o přesun brněnského hlavního nádraží. I když se to děje veřejně, jen nepatrná část veřejnosti projevuje o věc zájem. Zbytek předpokládá, že od toho si zvolil své zástupce, tedy zastupitele, aby jejich zájmy prosazovali.
Některé strany přesun železničního uzlu Brno skutečně měly v programu, ale jsem přesvědčen, že spousta voličů - občanů Brna - stále vůbec netuší, o co jde, a hlavně vůbec netuší, že by se o to měli zajímat. Je velmi pravděpodobné, že se podaří prosadit, aby se o odsunu nádraží konalo (historicky vůbec první) referendum. Je ale otázka, zda občané k referendu vůbec přijdou, zda budou mít pocit, že na nich záleží. Zda vůbec chtějí mít takový pocit. Je totiž mnohem jednodušší odsoudit paušálně všechny ty, co rozhodují, než se na rozhodnutí podílet. Zde bych se chtěl obrátit na učitele občanské nauky a základů společenských věd: není lepší výuka než nechat žáky nakouknout "pod pokličku" komunální politiky. Jistě je složité zaslechnout, jak strany spolu sjednávají koaliční smlouvu, jak si rozdělují posty na radnici, být přítomen kuloárním jednáním, jednáním rady a podobně, protože tato jednání nejsou veřejná. Co však je zcela veřejné, je jednání městského zastupitelstva. Veřejné a poučné. Ještě jsem ale nezažil, že by učitel občanské nauky či základů společenských věd přivedl své žáky na náslech. Přitom náslechy například u soudních procesů jsou běžnou a samozřejmou součástí výuky práv a sami studenti učitelství chodí na náslechy ke starším kantorům. Proto bych se velice přimlouval za to, aby v rámci občanské nauky měli žáci možnost vyslechnout alespoň část jednání jednoho zastupitelstva. Kdy se konají, je možno zjistit z periodika Haló Brno, nebo na stránkách www.brno.cz. Samozřejmě je zajímavé také vidět jednání parlamentu České republiky či jednání Evropského parlamentu - to jsou však organizačně, časově i finančně poměrně náročné akce ve srovnání s několika hodinami jednání zastupitelstva dostupného městskou hromadnou dopravou.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu