Rakušané i Znojmo chtějí silnici [plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – ČR: ostatní | MF Dnes | smo | 28. 2. 2004] [tisk] Na rakouskou dálnici A5 a rychlostní silnici B303 by mohla navazovat tříproudá cesta. Zatímco v Rakousku se bude již pět let jezdit až k hranicím po dálnici nebo rychlostní komunikaci, za hranicí budou řidiči sundávat nohu z plynu ještě nejméně deset let. Na nové dolnorakouské čtyřproudé komunikace budou tak dlouho navazovat jihomoravské dvouproudové silnice, často nevalné úrovně. "Budeme rádi, jestli do roku 2015 navážeme na rakouskou dálnici A5 na hraničním přechodu Mikulov-Drasenhofen dálnicí. Pokud budeme kvůli penězům pokračovat dnešním tempem, tak nevím, jestli nezpůsobíme rakouským sousedům problémy," přiznal na čtvrteční konferenci o propojení silničních sítí mezi jižní Moravou a Dolním Rakouskem náměstek brněnského Ředitelství silnic a dálnic Jiří Procházka. Moravská strana s pokračováním rakouské rychlostní silnice zatím nepočítá. Znojemská radnice koketuje alespoň s myšlenkou tříproudé silnice do Pohořelic. Tu včera ve Znojmě podpořil i provozní náměstek jihomoravské Správy a údržby silnic Alois Vybíral. "O třetí pruh mezi Znojmem a Pohořelicemi bojujeme. Zatím je předložena oprava stávající silnice. Pro spojení Brna s druhým největším městem krajem je to nedostatečné. Ve stávajícím stavu je silnice nebezpečná," uvedl Vybíral. Další argument dali znojemským radním rakouští odborníci.
"S tříproudými komunikacemi jsme v Rakousku udělali dobré zkušenosti. Nehodovost tam klesla o patnáct procent," řekl dolnorakouský dvorní rada Rudolf Schwarz. Tříproudé silnice však zákon povoluje jen u předjížděcích pruhů ve stoupáních. "Náklady na opravu silnice do Pohořelic vyjdou na šest set padesát milionů korun. Pokud by se měly budovat tři pruhy, pak to bude miliarda a půl," řekl Procházka. Podle starosty Znojma Pavla Balíka je postup moravské strany pomalý. "Rakušané budou s dálnicí A5 a rychlostní silnicí B303 na Hatě v roce 2009 hotovi. Přál bych si, abychom i my vytvořili prostředí, které by rakouskému snažení odpovídalo. Bez kvalitních komunikací sem nedostaneme investory, nezvýšíme cestovní ruch a tím pádem nesnížíme nezaměstnanost. Je to prostě kvůli tomu, že tady stále máme nejnebezpečnější silnici v republice," dodal starosta Znojma.