Spor o jezy na Labi nabírá obrátky [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Ústecký deník | Vladimír Škaloud | 28. 2. 2004] [tisk] Německo doufá, že Česko nepřistoupí ke stavbě dvou sporných jezů na Labi. I toto téma projednávala česko-německá komise pro životní prostředí v Berlíně. "Německo jednoznačně podpořilo současný vývoj v České republice s tím, že žádné výjimky nebudou, a je připraveno dodat další argumenty, které se týkají řešení situace na německé straně Labe," řekl náměstek českého ministra životního prostředí Tomáš Novotný. "Komise pro životní prostředí ale není celé Německo," prohlásil Miroslav Šefara, člen představenstva Československé plavby labské. "Smíšený dopravní výbor dospěl na podzim k úplně opačnému závěru. Německá strana potvrdila, že i nadále bude zajišťovat splavnost Labe," dodal děčínský rejdař. Stavbu sporných jezů, o níž se diskutuje roky, prosazuje české ministerstvo dopravy. Tvrdí, že dva jezy na dolním toku Labe určují výkon celé vodní dopravy v Česku, neboť v době, kdy nízký stav neumožňuje na dolním toku plavbu, nelze k mezinárodní dopravě využívat ani horní tok Labe nebo Vltavu. Proti jezům jsou ale kromě ministerstva životního prostředí desítky ekologických organizací. Tvrdí, že stavba by negativně ovlivnila život ohrožených druhů rostlin a živočichů, které se vyskytují v doprovodných ekosystémech řeky, a nenávratně by poškodila unikátní říční nivu.
Novotný doufá, že německý postoj pomůže rezortu životního prostředí i při jednání ve vládní komisi, která má posoudit ekonomické a ekologické aspekty stavby za šest miliard korun. "Je nezbytné obhájit otázku, že ekonomický prvek je marginální, a že převažuje prvek ochrany živočichů a rostlin v té oblasti. Tady Německo vyjádřilo jasnou podporu," dodal Novotný. Ministerstvo životního prostředí míní, že další jezy na české straně ztrácejí smysl ve chvíli, kdy Berlín ustupuje od plánů budovat je na německém toku řeky. "Němci žádné jezy stavět nepotřebují," upozornil Šefara, podle něhož malý sklon německého úseku Labe zajišťuje jeho splavnost i bez těchto vodních děl. "Vědeckými studiemi je prokázáno, že u nás zajistit požadovanou výšku hladiny jinak, než výstavbou jezů, ale nelze," poznamenal. Informace o útlumu lodní dopravy v Německu jsou podle Šefary zcela nepravdivé. "Němci do ní investují obrovské peníze," řekl. Vodní cestu na německém toku Labe poškodily předloňské ničivé povodně. "Po nich bylo potřeba vyčistit koryto řeky. Zelení se ale postavili proti s tím, že zásahy do řečiště zhorší protipovodňovou situaci. Studie ministerstva dopravy však prokázala pravý opak a od loňského jara Němci pokračují v údržbě vodní cesty tak, aby byla splavná," dodal Šefara.